Periskop

Kritikk av kunst for barn og unge

Åpent brev til Kjell Ingolf Ropstad: Barn og kultur taper mest under pandemien

KATEGORI

Musikk,

SJANGER

Leserinnlegg,

PUBLISERT

torsdag 18. februar 2021

Barns rett til lek og fritid blir undervurdert, skriver lederne av Miniøya, Rabalderfestivalen og Juba Juba.

↑ – Vi ønsker å behandles på lik linje med andre aktører som har barn og familie som målgruppe, skriver innleggsforfatterne. Her fra Miniøya for noen år tilbake. Festivalen i 2020 måtte avlyses. Foto: Olav Storm

Kjære Barne- og familieminister.

Ingen under 18 år skal vaksineres. Betyr det at barna står bakerst i køen når samfunnet gjenåpnes?

I likhet med Folkehelseinstituttet er vi bekymret for konsekvensene av pandemien. FHI mener at byrden for barn og unge nå er så stor at de anbefaler å innføre lettelser for studenter, ungdommer og barn. Hvor er planen for en normalisering av barn og unges hverdag?

Hvor er planen for en normalisering av barn og unges hverdag?

Henriette Larsen er daglig leder i Miniøya. Foto: Miniøya

Barna og kulturen er taperne

I håndteringen av pandemien er det liten tvil om at barna og kulturen har tapt mest. Barns rett til lek og fritid blir undervurdert. Kulturaktiviteter for barn og unge er viktig fordi det ikke er prestasjonsbasert og danner grunnlag for egen kreativitet og samhørighet.

I FNs barnekonvensjon står det at alle barn har rett til fritt å delta i kulturliv og kunstnerisk virksomhet, og regjeringen skal arbeide med å legge forholdene til rette for barn og unges deltakelse i kulturlivet.

Vi må ta barnekulturen på alvor!

Vi ønsker å behandles på lik linje med andre aktører som har barn og familie som målgruppe.

Et definisjonsspørsmål

I juni 2020 avlyste vi Miniøya i Oslo, Rabalderfestivalen i Molde og Juba Juba i Trondheim. Tre alkoholfrie barnefestivaler som foregår utendørs og på dagtid måtte lukke dørene fordi vi regnes som arrangementer.

Samtidig så vi at aktører som Dyreparken i Kristiansand fikk holde åpent gjennom hele sommeren. Til og med Fotballfesten i Oslo fikk gjennomføres, de var nemlig et serveringssted.

Årsaken til at barn ikke får de kulturtilbudene som barnefestivalene representerer, skyldes altså definisjoner og ikke vurderinger av smitterisiko.

Vi ønsker å behandles på lik linje med andre aktører som har barn og familie som målgruppe. Vårt publikum har samme bevegelsesmønster som de som går i Dyreparken, Hunderfossen, Tusenfryd og Leos lekeland.

Innlegget fortsetter etter annonsene.

Petter Vågan er daglig leder i Juba Juba. Foto: Juba Juba

Tor André Moritsgard er daglig leder i Rabalderfestivalen. Foto: Rabalderfestivalen

Skape robuste mennesker

Vårt oppdrag er viktig – vi mener at noen timer med felleskap, mestring, begeistring og kunstneriske opplevelser kan skape varige minner og utvide rammene for hvert enkelt barns plass i hverdagen. Å kunne drømme seg bort, bli dratt inn i en magisk verden og trigge kreativiteten skaper robuste, små mennesker. Derfor ønsker vi å sikre fysiske kulturopplevelser for barn i 2021 uten å kompromisse på det kunstneriske innholdet.

Vi forstår at det må settes grenser, og at det er vanskelig å lage regler som favner alle på en god måte. Samtidig håper vi at regjeringen ett år inn i pandemien kan se tilbake på 2020 og lære både av det som fungerte og det som ikke gjorde det.

Innlegget ble først publisert i Ballade.

Å kunne drømme seg bort, bli dratt inn i en magisk verden og trigge kreativiteten skaper robuste, små mennesker.

Annonser

Stikkord:
· · · · · · · · · · · · · · · · · · · ·