Periskop

Kritikk av kunst for barn og unge

– Det er et veldig fint skrevet stykke, der mange forskjellige minner blir satt sammen til ett, på en estetisk måte

KATEGORI

Litteratur, Scenekunst,

SJANGER

Intervju, Nyhet, Nyheter,

PUBLISERT

onsdag 23. mars 2022

HVOR
Follies barne- og ungdomsteater

Demian Vitanza vant Ibsenprisen for ungdomsstykket «Nå» denne uken. Vi har snakket med ungdommene som fremførte urpremieren – og med vinneren.

↑ Fra uroppføringen av Demian Vitanzas «Nå» ved Follies barne- og ungdomsteater i Stavanger. Foto: Follies

Denne uken vant Demian Vitanza den nasjonale Ibsenprisen for andre gang – i år fikk han prisen for stykket Nå. hadde urpremiere 11. februar 2021 på Follies barne- og ungdomsteater i Stavanger, som Periskop rapporterte fra i fjor. Vitanzas vinnerstykke er skrevet på bestilling fra Den Unge Scenen (DUS). At et stykke skrevet for og til ungdom vinner Ibsenprisen, hører til sjeldenhetene.

Den nasjonale Ibsenprisen


Demian Vitanza ble 21. mars 2022 tildelt Ibsenprisen for teaterstykket «Nå».

Det er andre gang han mottar prisen. Forrige gang fikk han den for verket «Tyngde» (2019).

De to andre nominerte i 2022 var Jordbær av Nelly Winterhalder og De må føde oss eller pule oss for å elske oss av Camara Lundestad Joof.

Ibsenprisen deles ut årlig til en dramatisk tekst som har hatt Norgespremiere ved et profesjonelt norsk teater i løpet av forrige kalenderår.

Prisen er på 150 000 kroner og en statuett av Nina Sundbye. Prisen ble første gang utdelt i 1986.

Juryen bestod i år av Rania H. Broud fra Norsk kritikerlag, Endre Sannes Hadland fra Norske dramaturger, Anne Karen Hytten fra Norsk scenekunstforening, Jesper Halle fra Kunsthøgskolen i Oslo, Bo Anders Sundstedt fra Skien kommune ved Teater Ibsen og Nora Evensen fra Norsk teaterlederforum

Det er Skien kommune og Sølvåren som administrerer og deler ut prisen.

Nora Evensen. Foto: Silje Kolaas

Treffer tiden vi lever i

Juryleder Nora Evensen forteller Periskop at Vitanza har skrevet et drivende godt stykke som treffer unge mennesker både som skuespillere og publikum.

– Han er orientert mot unge menneskers leting etter selvfølelse og identitet, og bruker i teatrets virkemidler til å sette denne letingen i perspektiv. Det er innsiktsfullt og lekent, samtidig som et stort alvor hviler under overflaten gjennom hele stykket. Vitanza er en dramatiker som treffer tiden vi lever i svært godt. Han vant den nasjonale Ibsenprisen også i 2019, noe som beviser hans posisjon som en markant stemme i norsk dramatikk, mener Evensen.

handler om en gruppe ungdommer som er i samme teatergruppe. De kastes ut i sin egen fremtid, og i noen intense øyeblikk opplever de seg selv og hverandre både her og nå, og som voksne med et levd liv bak seg. Voksen og ung på en gang. Juryen sier blant annet i sin uttalelse at «Demian Vitanza setter tiden i spill på mesterlig vis, og skriver seg med en uanstrengt selvfølgelighet gjennom store hendelser og livsvalg som spilles frem i en oppriktig søken etter dypere mening».

Vitanza selv forteller at det var fantastisk å få prisen, men også overraskende.

– Særlig fordi de to andre nominerte er så fantastisk dyktige. Jeg er overrasket over at det gikk an å vinne Ibsenprisen to ganger på så kort tid. Derfor var også gleden veldig stor.

Vitanza er en dramatiker som treffer tiden vi lever i svært godt

Fra oppsetningen av «Nå» ved Follies barne- og ungdomsteater i Stavanger. Foto: Follies barne- og ungdomsteater

Utgangspunktet for denne teksten, og hvordan jeg jobber generelt, handler om evnen til å forestille seg noe annet

Å skrive for ungdom

Når Vitanza forholder seg til et individ eller en gruppe som er annerledes enn ham selv, bruker han mye tid på å forestille seg hvordan livet er for dem.

– Derfor var det naturlig å tenke mye på hvordan det er å være ungdom i dag. Da jeg, som snart er 40 år, tenkte på hvordan det er å være ungdom, tenkte jeg på hvordan det er for ungdom å forestille seg framtiden. Utgangspunktet for denne teksten, og hvordan jeg jobber generelt, handler om evnen til å forestille seg noe annet. Hvordan er det å være den andre? Denne forestillingsevnen ga en ramme for teksten. Hvordan kan jeg som forfatter forestille meg å være ungdom? Hvordan kan ungdom forestille seg framtiden? Formen sprang ut av det å forestille seg den andre. Ut fra konseptet kom scenene som perler på snor, forteller han.

Vitanza er veldig glad for at han ble invitert av DUS til å skrive for ungdom.

– Det fikk meg til å tenke nytt. Vanligvis skriver jeg med ganske få roller. Nå var det naturlig å tenke litt bredere.

Da stykket hadde urpremiere i fjor, var det midt under korona.

– Og da var jeg i Sverige. Jeg har sett fire av oppsetningene digitalt. Jeg håper forestillingen kan vises igjen, sånn at jeg kan se den i levende live.

Demian Vitanza. Foto: Tine Poppe

Fra uroppføringen av det ibsenprisvinnende stykket «Nå». Foto: Follies barne- og ungdomsteater

Dyrke frem en identitet

Eirik Nilssen Brøyn, prosjektleder i DUS, bestiller seks teatertekster for ungdom annethvert år. Tanken bak det er å utvikle tekster som er spennende og viktige for ungdom å jobbe med.

– Da DUS startet i 2004, fantes det ikke særlig mange teatertekster skrevet for ungdom. Ungdom som utøvere, men også som publikum, var en underprioritert gruppe. Målet vårt har vært å dyrke fram en identitet for ungdom i teater. At de har et sted der de kan uttrykke seg og være en del av kulturen. Da ønsket vi å finne forfattere som vi trodde kunne ha noe på hjertet for ungdom og kunne kommunisere med ungdom i måten de skriver på, sier Brøyn til Periskop.

Sammen med det kunstneriske rådet og en ungdomsrepresentant går han gjennom forfattere det kunne vært spennende å bestille fra.

– Vi bestiller inntil seks tekster annethvert år. Så har vi en dramatikk-konkurranse for ungdom i tillegg, samt andre åpne konsepter som ikke er tekstbaserte. Demian stod høyest på listen for meg, og jeg ble veldig glad da jeg fikk kontakt med ham.

Vi ønsket å finne forfattere som vi trodde kunne ha noe på hjertet for ungdom og kunne kommunisere med ungdom i måten de skriver på

Eirik Nilssen Brøyn. Foto: Privat

Dialog mellom forfatter og ungdom

Når DUS bestiller tekster fra forfattere, er det viktig for dem at teksten betyr noe for forfatteren også.

– At det blir en dialog mellom forfatter og ungdom. Et møtepunkt mellom den profesjonelle skrivende og ungdom som utøvere og fortolkere som skal gå inn i det materialet. Det er viktig at vi får et bredt spekter av tekster fra de forfatterne vi bestiller av. Målgruppen er ungdom mellom 13 og 19 år. Derfor er det viktig at vi har tekster som kommuniserer både med de eldste og de yngste, understreker Brøyn.

En DUS-runde går over to år. Det første året blir teksten utviklet med seminarer og nettverksbygging. Så er det festival det andre året. Vitanza har laget et oppsett som utfordrer ungdommene til å finne en leken teaterform, mener DUS-lederen.

– For det første tar han ungdom på alvor. Han lager en setting som er inspirerende. Det at han både har nå-perspektivet, hvor det foregår her og nå, men også framtids-perspektivet, er genialt. Hvordan går det med disse ungdommene senere i livet? Ungdommene spiller seg selv i nåtid og i framtid. De forteller om seg selv i en framtid. Det er en stor og god utfordring, sier Brøyn. Han beskriver teksten som bestående av både rørende, lekne og morsomme historier.

– Teksten har mange fasetter. Vitanza tar utgangspunkt i en teatergruppe fra DUS. Hele teksten starter med dem, og folder seg utover deretter.

Vitanza har laget et oppsett som utfordrer ungdommene til å finne en leken teaterform

Fra urpremieren på «Nå». Foto: Follies barne- og ungdomsteater

Caitlyn Biskopstø. Bildet er hentet fra follies.no

Fokusere på nåtiden

Men hva synes ungdommene som satte opp stykket ved Follies i Stavanger? Vi har spurt tre av ungdomslederne ved Follies. Caitlyn Biskopstø, en av skuespillerne i Nå, mener stykket passer både for ungdom og voksne.

viser hvordan ungdommer som driver med det samme ender opp på så mange forskjellige plasser og driver med forskjellige ting senere i livet. Selv om du er på en spesiell plass i livet nå, betyr ikke det at det er slikt livet ditt blir for alltid. Noen av drømmene dine blir oppfylt. Noen av dem blir knust. Plutselig skjer noe som du ikke forventer. Som oftest går ting bra, selv om livet går litt opp og ned, sier hun når vi ber henne fortelle om stykket.

Eowyn Lindløv opplever at får skuespillere og publikum til å fokusere mer på nåtiden istedenfor framtiden.

– Det er et veldig fint skrevet stykke, der det er mange forskjellige minner som blir satt sammen til ett, på en estetisk måte, sier hun.

– Jeg følte jeg fikk mye erfaring av å spille i , fordi vi kunne gjøre karakterene til våre egne, samtidig som jeg hadde det gøy på og bak scenen.

Saken fortsetter etter annonsene. 

Eowyn Lindløv. Bildet er hentet fra follies.no

April Klarisse. Foto er hentet fra follies.no

Tilstede i nuet

April Klarisse syntes også det var kjekt å spille stykket, blant annet fordi det tar opp mange ulike tema og er annerledes enn hva de vanligvis setter opp med teatergruppa.

– Jeg likte dialogen og alle de ulike livene i stykket. Det at vi får se dem vokse og gå gjennom hele livet på scenen, tror jeg er viktig å se for ungdom, siden det ofte kan føles som at her og nå er det eneste som betyr noe. Men man har jo faktisk et helt liv foran seg! Det er ikke alltid ungdom klarer å se det, sier hun til Periskop.

– Jeg tenker at stykket handler om mennesker som påvirker våre liv, og om vi som påvirker dem. Alle ytre omstendigheter som påvirker oss, drømmer og håp, ting vi ikke helt hadde sett for oss. Og at vi ikke må glemme å være tilstede i nuet oppi alt dette her.

Jeg tenker at stykket handler om mennesker som påvirker våre liv, og om vi som påvirker dem

Annonser
Stikkord:
· · · · · · · · · · · · · ·