Periskop

Kritikk av kunst for barn og unge

– Dette er årets beste barne- og ungdomsforestillinger

KATEGORI

Scenekunst,

SJANGER

Nyhet,

PUBLISERT

onsdag 20. mai 2015

– Nominasjonene sier noe om at nivået på teater for barn er hevet, mener Periskops teaterkritiker Mariken Lauvstad om årets Heddanominasjoner.

↑ Riksteaterets forestilling Peer du lyver! er blant de nominerte til årets Heddapris for barne- og ungdomsteater. Foto: HP Lorentz

Tirsdag denne uken ble årets nominasjoner til Heddaprisen offentliggjort.

I kategorien Årets barne/ungdomsforestilling» ble Klassikere for Kids vol. II: Til fyret fra Black Box Teater, Påfuglen frav Trøndelag Teater, Trollmannen fra Oz fra Brageteateret, Den uendelige historie fra Hålogaland Teater og Peer, du lyver! fra Riksteateret nominert.

– Vel fortjent

Periskops teaterkritiker Mariken Lauvstad er godt fornøyd med nominasjonene.

– Jeg synes dette er gode og vel fortjente nominasjoner, og de sier noe om at nivået for barnekunst er hevet, sier Lauvstad.

Hun mener at en fellesnevner ved forestillingene er at de tar mer risiko i konseptene sine enn man har sett i nominasjonene fra tidligere år.

– At de tar mer risiko er oppløftende, og de nominerte forestillingene holder også, etter min mening, stort sett et kvalitativt høyt nivå.

Fakta


Heddaprisen:

Heddaprisen deles ut årlig for fremragende prestasjoner innen norsk scenekunst. Prisen ble første gang utdelt i 1998.

I vurderingskriteriene for prisen for årets barne/ungdomsforestilling heter det at vinneren skal skille seg fra andre barne- og ungdomsforestillinger gjennom:

  • kvalitet på bakgrunn av teatermediets egenart, både i valg av stilelementer og dramaturgi
  • kommunikasjon med målgruppen
  • valg av stoff/materiale

Årets Heddajury består av:

  • Amund Grimstad – teateranmelder i Klassekampen
  • Cliff Moustache – kunstnerisk leder, Nordic Black Theatre
  • Martin Nordvik – tidl. teateranmelder i Adresseavisen
  • Tora Optun – scenekunstansvarlig i Natt og Dag
  • Vidar Sandem – skuespiller og dramatiker
  • Ragnhild Tronstad – seniorforsker ved Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo.
  • Andreas Wiese – daglig leder Litteraturhuset i Oslo, tidligere teateranmelder, journalist og kommentator i Dagbladet

Prisutdelingen finner sted på Nationaltheateret 14. juni.

For voksne

Periskop har tidligere anmeldt to av de nominerte forestillingene.

 Bilde fra Påfuglen som er blant de nominerte til årets Heddapris. Foto: GT Negaard

Bilde fra Påfuglen som er blant de nominerte til årets Heddapris. Foto: GT Negaard

«Til tross for noen dramaturgiske svakheter, er det en engasjerende opplevelse som lover godt for nye, store familieproduksjoner på norske scener.», skrev Eivind Haugland i sin anmeldelse av Påfuglenfor Periskop tidligere i år.

Lauvstad var på sin side ikke utelukkende positiv til Black Box’ oppføring av Virginia Wolfs Til fyret. I sin anmeldelse, med tittelen «Barneteater mest for de voksne», påpekte hun at den var annerledes enn det meste annet av norsk barneteater, men at «Til Fyret (har) skutt seg selv i foten i sin iver etter nettopp å utfordre sitt publikum. Sentrale ting er blitt glemt underveis.»

Trollmannen fra Oz, Den uendelige historie og Peer du lyver! ble på sin side ikke anmeldt av Periskop, men NRKs anmelder skrev blant annet at «Trollmannen fra Oz er blitt en fin forestilling, ikke minst på grunn av et godt skuespillerlag. Det er en forestilling som lyser av respekt for og kjærlighet til barnepublikummet, og et ønske om å gi dem en helt egen opplevelse. Det får de i aller høyeste grad.».

NRK anmeldte også Den uendelige historie og mente forestillingen var «Noe av det beste norsk barneteater har kommet opp med på lenge.»

VG påpekte i sin anmeldelse av Peer du lyver! at stykkets hovedproblem er at det knytter seg for mye til originalstykket. Konklusjonen var likevel «Kult nok!» og trillet en firer på terningen.

Mener juryen mangler spisskompetanse

Lauvstad er likevel nysgjerrig på hva juryen har lagt til grunn når de har valgt ut sine nominerte.

– Jeg lurer litt på hvilke kriterier de bruker. Nominasjonstekstene er nokså generelle, og ut ifra hva jeg kan se er det ingen i juryen som har spisskompetanse på barne- og ungdomsteater, sier hun.

Annonser

Stikkord:
· · · · · · ·