– Vi håper på stor plass til barne- og ungdomsforestillinger i årene som kommer




Denne uka åpner den nye festivalen Heddadagene. Seks forestillinger er nominert til Heddaprisen innen barne- og ungdomskategoriene.

Dette betyr egentlig et større fokus på de to kategoriene som før var slått sammen i én.

Den nye teaterfestivalen Heddadagene åpner fredag denne uka. I løpet av festivalen fremføres 15 gjestspill valgt ut av teatersjefer fra hele landet, samt en rekke forestillinger ved vertsteatre i hovedstaden. Seks av forestillingene er barne- eller ungdomsteater.

Dagene kulminerer i Heddaprisen, som deles ut for 20. gang 18. juni.

Nytt av året er delingen av barne- og ungdomsprisen. I stedet for én kategori med fem nominerte, er prisen delt i to: Beste barneforestilling og beste ungdomsforestilling. Kategoriene har tre nominerte hver (se hvem som er nominert og les Periskops anmeldelser nederst i saken).

Favnet for mye

Kristian Seltun, leder for Heddakomiteen som står bak prisene, forteller at de ønsker å innføre den nye kategorien fordi den tidligere barne- og ungdomsprisen favnet for mye.

– Dette betyr egentlig et større fokus på de to kategoriene som før var slått sammen i én, sier Seltun.

– Samlekategorien gjorde at mange forskjellige ting skulle inn under det samme. Det finnes forestillinger som er laget spesifikt for barn og spesifikt for ungdom. Det er enkelte forestillinger som man ikke helt kan avgjøre om er for ungdom eller voksne, men som i alle fall ikke er for barn.

– Hvordan har dere tenkt å ivareta barne- og ungdomsteater fremover?

– Det er de som lager teater som må ivareta. Vi føler vi har gjort et løft, i stedet for én pris så har vi nå to. Så er det opp til juryen å finne kandidater til alle kategoriene.

– Barne- og ungdomsteater utenfor de større institusjonene er veldig lite synlig i offentligheten for dem som ikke er spesielt interessert. Anser dere det som Heddaprisens oppgave å løfte frem mindre synlige produksjoner også?

– Det er fullt mulig å bli nominert til Heddaprisen utenfor de store institusjonene. I prinsippet er dette en pris som skal kunne tilfalle alle profesjonelle aktører i scenekunstfeltet.

Kristian Seltun. Foto: Brian Olguin.

  • – En festival som viser hva som rører seg i hele landet

Dette er også første året for Heddadagene, en ny teaterfestival i regi av 29 norske teatre. De 15 forestillingene som spilles fra 9.–18. juni i Oslo er plukket ut av teatersjefer og kunstneriske ledere fra de respektive teatrene.

Prosjektleder ved Heddadagene, Åslaug Løseth Magnusson, påpeker at det ikke er snakk om en kunstnerisk ledelse som har kuratert en festival med en spesifikk profil.

– Heddadagene er like mye en mønstring som en festival. Det er teatersjefene rundt om i landet som har valgt ut hvilke forestillinger de ønsker å sende, sier Løseth Magnusson.

– Teatersjefene er selv kuratorer gjennom rollen som kunstneriske ledere på åremål, så deres utvelgelseskriterier er kvalitet.

– Mange har valgt å stille med barneforestillinger

Heddadagene var ifølge Løseth Magnusson en idé som kom fra Heddakomiteen. De ønsket å gjøre prisen til noe større, og inkludere fremvisningen av forestillinger. Målet er at prisene og festivalen sammen skal gi et godt bilde av hva som rører seg på scenekunstfeltet.

– Modellen er lagt opp slik at teatersjefene har ansvar og frihet til å sende inn det de mener egner seg best, og man kan se av programmet at flere har valgt å stille med barneforestillinger i år. Vi håper det blir like stor plass for barne- og ungdomsforestillinger i årene som kommer.

Åslaug Løseth Magnusson. Foto: Brian Olguin.

Modellen er lagt opp slik at teatersjefene har ansvar og frihet til å sende inn det de mener egner seg best, og man kan se av programmet at flere har valgt å stille med barneforestillinger i år.

Her er de nominerte til Heddaprisen i barne- og ungdomskategoriene:

Beste barneforestilling

Brune. Av: Niels Peter Underland og ensemblet etter Håkon Øverås. Regi: Niels Peter Underland. Teater Joker i samarbeid med Akershus Teater.

Les Periskops anmeldelse: «Teater Joker lykkes med å skape tidsriktig og urovekkende scenekunst»

Hamlets pappa er et spøkelse. Av: Martin Rosengardten etter William Shakespeare. Regi: Martin Rosengardten. Teatret Vårt.

Les Periskops anmeldelse: «Ambisiøs Hamlet i spennet mellom lek og virkelighet»

Jeg er Robin Hood. Av: Morten Joachim og Line Hofoss Holm, musikk av Torbjørn Dyrud. Regi: Morten Joachim. Teater Innlandet.

Beste forestilling for ungdom

Eg ringer mine brør. Av: Jonas Hassen Khemiri. Regi: Stian Isaksen. Hordaland Teater.

Les Periskops anmeldelse: «Rotete om identitet og fremmedgjørelse»

U-DUB – Øvelser i å overleve unntakstilstanden. Konsept: Tore Vagn Lid Regi: Tore Vagn Lid. Transiteatret i samarbeid med Dramatikkens hus. Prosjektprogram for kunstnerisk utvikling og SAND-festivalen.

We Come From Far, Far Away. Av: NIE (New International Encounter). Regi: Alex Byrne og Kjell Moberg. NIE.

Les Periskops anmeldelse: «Denne DKS-forestillingen er fortellerteater i verdensklasse»

Se de andre nominerte til Heddaprisen her.