Kunst om rikdom eller fattigdom?




To smilende gamle damer på åpning av kunstprosjektet «Follow the money» på Romsås senter: «Det var detta vi var så gærne på, det, og nå skal vi inn og se!» Kunsten vekker altså fortsatt følelser, men det er ikke alltid lett å sette fingeren på hva kunsten egentlig handler om – eller burde handle om.

Den finske kunstneren Minna Henriksson (f. 1976) er kvinnen bak kunstprosjektet «Follow the money». Installasjonen, som ble åpnet på Romsås senter 23. september, består av en arkitekttegnet sirkel bygget opp av en rekke finérplater som på utsiden er dekket av tilfeldig tagging etter å ha vært brukt som midlertidige vegger på Romsås T-banestasjon i 15 år.

Inni sirkelen er veggene dekket med Henrikssons tankekart skrevet med rød blyant. Teksten danner i seg selv et vakkert spindelvevmønster med referanser til graffiti og annen tekstbasert street art. Innholdet i teksten er informativ og interessant. Leseren kan følge pengene i Norges oljefond fra instans til instans, nesten som i et skattekart.

I sine kunstprosjekter går Henriksson i dybden på ulike temaer, gjør grundig research og baserer seg på en mengde informasjon. I «Follow the money» ønsker hun å sette fokus på hvordan pengene i oljefondet brukes, og synliggjøre samfunnsmekanismer som kan være skjult som naturlige prosesser, men som i virkeligheten forsterker urettferdighet eller utnyttelse av grupper i samfunnet. Henriksson mener det er åpenbart at oljepengene ikke når forstedene i Oslo, som Romsås T-banestasjon.

Fakta


«Follow the money» – et kunstprosjekt om Norges oljerikdom

Romsås senter

Av Minna Henriksson

Prosjektleder: Kulturbyrået Mesén

Workshop

I august deltok åtte ungdommer fra Bjøråsen skole på en workshop som en del av Henrikssons prosjekt. Ungdommene skrev brev til hundre politikere i Oslo bystyre, byrådet, lokalpolitikerne i bydel Grorud, partiledere og ministre, hvor de spurte om ting de var opptatt av: «Hvorfor tok det 15 år før Romsås T-banestasjon ble pusset opp? Hvorfor henger det en gjeng narkomane rundt Romsås senter? Og hvorfor er det ingen bra klesbutikker på senteret?» Ungdommene fikk blant annet svar fra Ap-politiker Srisgantharajah Tharmalingam i Bydel Grorud som siden har invitert ungdommene på et bydelsutvalgsmøte, og Ap-politiker Marit Johanne Bjerke i Bydelsutvalget har lovet å  følge opp noen av spørsmålene fra ungdommene i bydelen.

Kunstneren Minna Henriksson. Foto: Cecilie Tyri Holt

Fattigdom

«Follow the money» beskrives som «et kunstprosjekt om Norges oljerikdom». Det er svært lærerikt og interessant å følge Henrikssons skriblerier i finérplateinstallasjonen. Det jeg synes er problematisk med prosjektet, er linken til Romsås T-banestasjon. Nettopp denne stasjonen er brukt som utgangspunkt for prosjektet fordi Henriksson syntes det var rart at et så rikt land som Norge ikke bruker penger på å pusse opp det offentlige rom utenfor sentrum.

Paradoksalt nok ble Romsås T-banestasjon åpnet etter et oppussingsprosjekt med en prislapp på 1,3 milliarder kroner samme dag som åpningen av «Follow the money». Det at Romsås T-banestasjon i mange år hadde behov for oppussing, kaller Henriksson for «offentlig fattigdom». Det er bruken av ordet «fattigdom» jeg stusser over.

Henriksson mener at man ikke kan snakke om fattigdom i Norge i et globalt perspektiv. Dessverre – og selvsagt – kan man det, selv om Norge er et rikt land. En tredjedel av barn med ikke-vestlig bakgrunn lever under fattigdomsgrensa i Norge. Det blir feil å sette søkelyset på «offentlig fattigdom» eksemplifisert med en uoppusset T-banestasjon, når det burde være rettet mot de menneskene som faktisk ikke får endene til å møtes – dersom man har som utgangspunkt å arbeide med fattigdom.

Norge eller Oslo?

Kulturbyrået Mesén er prosjektleder for «Follow the money». Mesén har gjennomført en rekke temporære kunstprosjekter i Groruddalen i offentlige rom som viser hvordan kunstneriske strategier kan skape medvirkning og bevissthet omkring nærmiljø, dialog, identitet og stedstilhørighet. På åpningen av utstillingen fortalte en av ungdommene som hadde deltatt på Henrikssons workshop at da hun meldte seg på prosjektet, gikk det rykter om at de skulle male hele T-banestasjonen, at hun ble litt skuffet da hun fikk vite at prosjektet handlet mest om «politikk og sånn», men at da de fikk svar fra politikerne de hadde skrevet brev til, var det ganske kult.

Jeg synes det er vanskelig å beskrive hva «Follow the money» egentlig handler om, fordi prosjektets perspektiv er for stort. Det burde enten handlet om en kartlegging av Norges statsbudsjett, eller om Oslo kommunes prioriteringer og forskjellene mellom øst og vest. Det blir vanskelig å forholde seg til et så stort tema som hele Norges oljerikdom – og samtidig lære noe av det. Da sitter man igjen med inntrykket av at kunstprosjektet handlet om noe så generelt som «politikk og sånn».

Det er interessant at Norge nå står på trappene til et regjeringsskifte som etter all sannsynlighet vil åpne for en annen prioritert bruk av oljepengene, noe som aktualiserer Henrikssons prosjekt. En naturlig videreføring av det store perspektivet i «Follow the money» kan være å lede oppmerksomheten mot hva som skiller den rødgrønne regjeringens pengebruk fra den borgerlige regjeringen. Hvilke endringer vil skje? Det er et håndterlig tema.

Installasjonen står oppført ved heisene på Romsås senter frem til 22. mars 2014.


STIKKORD: