Periskop

Kritikk av kunst for barn og unge

Litteraturkritikerprisen: Her er nominasjonene for beste barne- og ungdomsbøker

KATEGORI

Litteratur,

SJANGER

Nyheter,

PUBLISERT

fredag 7. februar 2020

Norske kritikere har lagt frem sine favoritter fra bokåret 2019.

↑ Tre ungdomsromaner er blant de nominerte til Kritikerprisen for beste barne- og ungdomsbok 2019.

Foto: Gyldendal

Fjoråret var et godt år for norske ungdomsbøker ifølge norske kritikere. Da Kritikerlaget torsdag la frem sine nominasjoner til Kritikerprisen var det tre ungdomsromaner og en barnebok som ble presentert.

Ingen vanlig tellebok

La oss ta barneboka først. Mari Kanstad Johnsen ga i fjor ut telleboka 3 2 1. Boken kan sees som en frittstående oppfølger til hennes ABC fra 2017. Igjen møter vi Anna og den frilynte mormoren hennes, og vi får en sjanse til å bli enda bedre kjent med dem.

«Med 3 2 1 herper Mari Kanstad Johnsen den tradisjonelle oppfatningen av hva en tellebok skal være. For dette er en tellebok som ikke går opp,» mener Kritikerlagets jury.

«Det blir en leksjon i telling, økonomi og økologi. 3 2 1 er en vilter og kaotisk elegant fortalt historie – først og fremst gjennom illustrasjonene, men også gjennom smart og presis tekst,» skriver de i sin uttalelse.

3 2 1 ble også anmeldt for Periskop av Axel Kielland, som lot seg imponere over Kanstad Johnsens evne til å bruke tellebok-sjangeren til å utforske komplekse følelser, sosiale mekanismer og problemstillinger.

 

Foto: Gyldendal

Tøffe ungdomserfaringer

I Kritikerlagets tre nominerte ungdomsbøker er vanskelige følelser og tøffe livserfaringer som sorg, skilsmisse og voldsutøvelse temaer.

Bragevinner med bok om sorg

Ane Barmen vant i fjor Brageprisen for beste barne- og ungdomsbok. Nå er hun nominert til nok en prestisjepris. Draumar betyr ingenting handler om Louise som mister sin beste venn og bestemor på omtrent samme tid. Den skildrer fruststrasjonen over å være den som sørger, mens omverdenen fortsetter som før.

«Louise fører et friskt språk og en fandenivoldsk innstilling, samtidig er hun i sorg. Barmen gir oss et godt portrett av Louise, der vis, ikke forklar er hovedregelen. Det er driv og letthet i fortellingen til tross for tyngre temaer, og fortellerstemmen er særs overbevisende,» skriver juryen.

Boken ble anmeldt for Periskop av Petra Helgesen.
 «Angst og panikk er merkelappar som ikkje blir brukt eksplisitt, i staden skildrar teksten dei kroppslege reaksjonane, og det er ein gjennomgåande styrke ved romanen, at han viser meir enn han fortel og forklarar,» skrev Helgesen.

Artikkelen fortsetter under anbefalingene.

Foto: Gyldendal

Når alt du vil er å slå

Arne Svingen er en av de forfatterne som mestrer å holde et forbausende høyt produksjonsnivå uten å kompromisse på kvalitet. Han har nå skrevet hundre bøker og gav ut flere bøker i fjor, men ble nominert til Kritikerprisen for ungdomsboka Alt jeg skylder deg er juling. Her møter vi Herman som har en sterkt impuls til å begynne å slåss.

«Svingens bok er mørk og urovekkende, nyansert og tankevekkende, utført i korthogde setninger som speiler hovedpersonens språk og væremåte,» skriver juryen.

Artikkelen fortsetter under annonsene.

Foto: Aschehoug

Flaggermus som helbreder

Tyra Teodora Tronstad nomineres for tredje gang til Kritikerprisen for beste barne- og ungdomsbok. For bare to år siden vant hun også prisen med romanen Mørket kommer innenfra. Fjorårets bok Flaggermusmusikk handler om Ellen. Hun har en mor som driver et mottak for skadde flaggermus i uthuset deres og sover i uker av gangen om vinteren. I tillegg har hun en lillebror som rammes av mystiske anfall, og det eneste som kan hjelpe ham er å ha en sjelden barokkflaggermus på pannen.

«En original ungdomsroman som kan sees fra flere sider. Som et traumatisert og forsømt skilsmissebarns historie om lojalitet og valg av side. Som en medrivende blanding av magisk realisme, naturforskning og et økopolitisk standpunkt om å leve seg inn i naturens egenart. Eller som et mysterium iblandet en thriller-intrige. Det mest imponerende er hvordan disse nivåene flettes sammen og glir over i hverandre i historien om Ellen (ca. 16 år), mor, lillebror og deres stadig tettere tilknytning til den majestetiske barokkflaggermusa,» skriver kritikerprisjuryen.

Kritikerprisens jury for beste barne- og ungdomsbok består av Ingvild Bræin, Morten Olsen Haugen og Karen Frøsland Nystøyl. Sistnevnte er fagredaktør for litteratur og scenekunst i Periskop.

Annonser
Stikkord:
· · · · · · ·