Periskop

Kritikk av kunst for barn og unge

To Periskop-tekster nominert til Årets kritikk

KATEGORI

Musikk, Scenekunst,

SJANGER

Nyhet,

PUBLISERT

torsdag 14. mai 2020

Periskops dyktige kritikere Hedda Fredly og Filip Roshauw er begge nominerte til Årets kritikk. Prisen deles ut under Festspillene i Bergen.

↑ Filip Roshauw og Hedda Fredly er nominert til Årets kritikk for hver sin Periskop-tekst. Foto: Kirkelig kulturverksted / Dansens hus

Periskop har mange gode og kompetente skribenter i stallen. I år er to av tre nominerte tekster til Årets kritikk anmeldelser fra Periskop. Det viser at kritikk av kunst for barn og unge er sentral i den meningsbærende journalistikken – og det viser også våre skribenters høye nivå og relevante refleksjoner.

Årets kritikk er en kåring av årets beste kritiske tekst eller radiomanus om utøvende kunstuttrykk. Prisen deles ut i samarbeid mellom Norsk kritikerlag, Festspillene i Bergen (FiB) og Norsk teater- og orkesterforening (NTO).

Filip Roshauw. Foto: Privat

Nominert for andre gang

Filip Roshauw er nominert for teksten Bråkebøttebaluba: Hvorfor så retro?. I teksten anmelder han barneplaten Bråkebøttebaluba av Silje Sirnes Winje og Maria Solheim. Platen er gitt ut på Kirkelig kulturverksted.

Om Roshauws tekst sier juryen følgende: Teksten formulerer både nyanserte og engasjerte problemstillinger om et felt forfatteren har god oversikt over i et ledig og uhøytidelig språk.  Roshauw var også nominert til prisen i fjor, da for samleanmeldelsen Blant mumriker og mumitroll.

Bråkebøttebaluba av Silje Sirnes Winje og Maria Solheim. Foto: Kirkelig kulturverksted

Filip Roshauw


Journalist og musiker, blant annet i The Switch og Thea & the Wild.

Til daglig jobber han med presse i Oslo World og som redaksjonsassistent og skribent i Jazznytt.

Roshauw var også initativtaker til koronakonseptet Brakkesyke 2020.

Hedda Fredly. Foto: Privat

Fascinerende nær og kompetent

Hedda Fredly er nominert for teksten Lumi er en boost for babyers selvfølelse.

Forestillingen Lumi ble vist på Dansens hus i november 2019. Lumi er laget av den serbiske dansekunstneren Dalija Acin Thelander og ble fremført av Šeiko dance company.

Om Fredlys tekst sier juryen: «Dans for spebarn er en krevende øvelse, både for utøvere og kritikere. Denne teksten er fascinerende nær og kompetent, tilnærmingen er både grundig og åpen.»

Selv om både rommet og danserne er tydelige aktører, er det deres bekreftelse av barna som gjør sterkest inntrykk i «Lumi», skriver Periskops Hedda Fredly. Foto: D.Matvejev / Dansens hus

Hedda Fredly


Scenekunstanmelder og høgskolelektor i drama.

Medlem av Heddajuryen siden 2018.

Tidligere ansvarlig redaktør for DRAMA – Nordisk dramapedagogisk tidsskrift og Ånd i hanske – Tidsskrift for figurteater.

Har en master i drama/teater fra HiB og NTNU.

Den tredje nominerte er Magnus Andersson for teksten Perfekt for Wagner, publisert i Klassekampens musikkmagasin.

Vinneren blir annonsert under Festspillene i Bergen mandag 25. mai. Prisen er et reisestipend på 15 000 kroner. Utdelingen av Årets kritikk 2019/2020 vil i år foregå digitalt.

Les mer  om prisen her.

 

Juryen har bestått av:

 

Emil Bernhardt (juryleder), musikkritiker i Morgenbladet, styremedlem i Norsk kritikerlag

Margrete Kvalbein, dansekritiker

Kristian Lykkeslet Strømskag, dramaturg og teatersjef ved Teatret Vårt, utnevnt av NTO

Eystein Sandvik, musikkritiker i NRK, utnevnt av Festspillene i Bergen

Mariken Lauvstad, dramaturg og skribent, fjorårets vinner

Annonser

Stikkord:
· · · · · · · ·