Periskop

Kritikk av kunst for barn og unge

Yngvild Aspeli: Figurteater har en lekenhet og oppfinnsomhet som barn lett kan kjenne seg igjen i

KATEGORI

Scenekunst,

SJANGER

Intervju,

PUBLISERT

onsdag 9. mars 2022

Figurteater har blitt sett på som en kunstform kun rettet mot barn, sier Yngvild Aspeli. Vi har snakket med henne om hvordan hun som leder for Figurteateret i Nordland vil åpne teaterformen for flere.

↑ Yngvild Aspeli. Foto: Kristin Aafløy Opdan

Etter sommeren tiltrer Yngvild Aspeli som kunstnerisk leder for Figurteateret i Nordland. Hun er opptatt av at det skal stilles like høye kunstneriske krav til produksjoner laget for barn som til produksjoner laget for voksne. I dette mini-intervjuet forteller hun om figurteatrets muligheter, og om sine visjoner for figurteater for barn og unge.

Hva trenger scenekunstfeltet for barn og unge i dag?

– Det er viktig at scenekunst for barn og unge ikke behandles som et separat felt, men i stedet integreres som en essensiell del av et mangfoldig scenekunstmiljø. Prosjekter rettet mot barn og unge må få tilsvarende vilkår og anerkjennelse som prosjekter rettet mot et voksent publikum, og man må også kreve like høye kunstneriske premisser.

Bruk av figurer eller andre animerte former gir en unik mulighet til å konkretisere det abstrakte. Det er dermed et effektivt grep for å kunne visualisere og gi en fysisk forståelse av komplekse tematikker. Figurer og objekter tillater å løsrive situasjoner eller følelser fra oss selv. Det skaper en nødvendig avstand som gir oss et annet perspektiv og er dermed et unikt middel for å belyse eksistensielle spørsmål rundt blant annet liv, død, vilje, skjebne, identitet, manipulasjon og maktbruk.

Figurer og objekter tillater å løsrive situasjoner eller følelser fra oss selv. Det skaper en nødvendig avstand som gir oss et annet perspektiv

De nye teatersjefene


I en serie mini-intervjuer spør vi landets ferske teatersjefer og kunstneriske ledere ved scenekunstinstitusjoner om hvilken retning de ønsker å ta barneteateret i.

Vi spør dem om hvilke utfordringer de ser for barneteater i Norge, og hva de vil gjøre med det. Og om hva som er deres drømmeforestilling å sette opp for en ung aldersgruppe.

Tidligere intervjuer i serien finner du her.

Yngvild Aspeli. Foto: Kristin Aafløy Opdan

Hvordan vil du som kunstnerisk leder jobbe med det?

– Figurteater har lenge blitt sett på som en form kun rettet mot barn, og både jeg og Figurteateret i Nordland jobber aktivt for å vise at figurteater er et mangfoldig uttrykk som – avhengig av hver enkelt forestillings målgruppe – kan berøre publikum i alle aldre.

Alle historier og forestillinger er basert på at vi som publikum velger å tro på en illusjon; tro på noe vi vet ikke er sant. Og figurteater er på sett og vis en ekstrem versjon av dette prinsippet, noe som gjør at det kan kommunisere på et enkelt og direkte vis. Det kan skape en dypere forståelse uten å måtte over-intellektualisere. Figurteater har også evnen til å skape en alternativ og utvidet virkelighet basert på en lekenhet og oppfinnsomhet som barn lett kan kjenne seg igjen i.

Men i likhet med all kunst og kultur trenger scenekunstfeltet for barn og unge nye blikk og andre formater for kunne å forflytte rammene for hva det er og dermed kunne se hva det også kan være. Vi trenger kunstnere som tør å utfordre seg selv og sitt publikum; som er lydhøre for hva barn og unge er opptatt av og konfrontert med, men samtidig ikke er redde for å ta dem med til et annet og ukjent territorium.

Vi trenger kunstnere som tør å utfordre seg selv og sitt publikum

Hva er din drømmeoppsetning for barn og unge?

– Noe stort og overveldende, hvor kunstopplevelsen ikke trenger å gå på kompromiss med tekniske og logistiske begrensninger. En altoppslukende opplevelse, hvor publikum er aktivt til stede her og nå og samtidig transporteres inn i en parallell virkelighet. Noe som bare teater er i stand til å skape.

Yngvild Aspeli tiltrer som kunstnerisk leder ved Figurteateret i Nordland etter sommeren 2022.

 

Aspeli er kunstnerisk leder for figurteatergruppen Plexus Polaire, og står bak forestillingen Moby Dick (basert på Herman Melvilles roman). Denne forestillingen har 14-årsgrense.

Annonser
Stikkord:
· · · · · · ·