Periskop

Kritikk av kunst for barn og unge

Kan kunsten redde oss?

KATEGORI

Visuell Kunst,

SJANGER

Anmeldelse,

PUBLISERT

mandag 15. januar 2024

HVOR
Trondheim

Utstillingen Gjenfortryllet i Trondheim viser at kunst kan være profesjonalisert lek, mener vår anmelder Kjetil Røed. Hele veien skaper de 90 verkene et mellomrom hvor vi må tenke og eksperimentere med det vante. Slik blir dette en utstilling som også appellerer til barnets fantasi og den minner oss voksne på at ikke alt er tapt fra barndommens frihet og magi.

↑ TRONDHEIM: Verket Black Star av Toril Bonsaksen viser lek med materialer. Foto: Freia Beer / Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum

TRANSIT: Nordenfjeldske Kunstindustrimuseums bygning i Munkegata i Trondheim er stengt på ubestemt tid. Det er likevel samlingen som er museet, skriver de på nettsiden. Denne formidles nå på andre arenaer, gjennom prosjektet Nordenfjeldske Transitt og med stadige utlån til institusjoner nasjonalt og internasjonalt. Man kan se utstillinger også på Stiftsgården, Austrått og Hannah Ryggen-senteret og på Trondheim Kunstmuseum som består av TKM Bispegata og TKM Gråmølna.

Utstillingen Gjenfortryllet

Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum (for tiden på TKM Gråmølna)

7. oktober 2023 – 31. desember 2024

 

Lek er eksperimentering med det vante og utforskning av alternative bruksområder for det som – for voksne – har en etablert mening. En gaffel (mener voksne) skal man spise med, mens for barn kan den være et jordbruksredskap på en provisorisk bondegård som igjen er laget av øvrige kjøkkenredskaper. Eller gaffelen kan likegodt være en varulv, et tre, eller et tog i et barns tenkning. 

Mulighetene er så utrolig mange, noe vi også kan se i utstillingen Gjenfortryllet på TKM Gråmølna i Trondheim (som står ut 2024).

Utstillingens styrke er at den utvikler og utforsker magien og kraften som ligger i leken for både stor og liten, speilet i kunstens og kunstnernes lek med objekter.

Toril Bonsaksens Black Star (2016), for eksempel, er et verk av en død due, liggende på ryggen, satt sammen av skjeer.  Kunsten her er ikke bare uttrykk for nettopp en lekende holdning, men det hele er også rammet inn av tanken om lek som stadig viktigere i en verden som er i ferd med å gå rett vest med kriger, høyrepopulisme og kunstig intelligens (uten at noen av disse temaene nevnes direkte, men det er en nærliggende og givende bakgrunn for meg som betrakter).

Utstillingen styrke er at den utvikler og utforsker magien og kraften som ligger i leken for både stor og liten

STÅR UT 2024: Gjenfortryllet undersøker det mystiske, surrealistiske og romantiske i samtidskunsthåndverket og i historiske verk fra samlingen.

ARKTIS SOMMERKJOLE av Myrseth, Ramona Irene Salo er en av nesten 90 verk på utstillingen i Trondheim som favner bredt. Foto: Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum

Vi trenger det upraktiske, ufornuftige, tvetydige, underlige og trege for å finne igjen tråden i vår livsform, om vi skal tro kuratorene for denne utstillingen

Fabulerende blikk

La oss se på tittelen. Begrepet gjenfortrylling er motsatsen til den (med et begrep hentet fra sosiologen Max Weber) av-fortrylling som har preget moderniteten, og da særlig de siste 200 årene med all sin fremskrittsoptimisme, teknologifetisjering, dyrking av rasjonalitet og vitenskap og vekt på kron og mynt: Tendenser og verdier som frarøver verden dens magi, fascinasjon, forelskelse og undring, alt det som gjør livet magisk.

Det er altså her både lek, og kunstens voksenutgave av leken, kommer inn som et motsvar, for her er det jo nettopp det upraktiske, ufornuftige, tvetydige, underlige og trege som er retningsgivende. Og det er nettopp det vi trenger for å finne igjen tråden i vår livsform, om vi skal tro kuratorene for denne utstillingen, som lar seg inspirere av Silvia Federici som mener at magien i tilværelsen langt fra er tapt, men finnes i det som tydeliggjør og skaper bånd mellom oss mennesker og verden, og som ikke er penger og effektivitetstenkning.[1]

[1] Silvia Federici: Re-enchanting the World: Feminism and the Politics of the Commons (PM Press, 2018).

STILL STRONG er også fra museets samling; av kunstner Brit Dyrnes. Foto: Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum

Hvorfor er ikke sentrale verk av for eksempel Hannah Ryggen er inkludert?

EVENTYRET: Tom Kosmo introduserer det tvetydige og gåtefulle i sin installasjon. Foto: Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum

Tvetydighet skaper undring, ikke bare uklarhet

Eventyret

En nærliggende form her er myten og eventyret. Her er det ikke kapital, makt eller effektivitet som er det verdifulle og rådende, men det gåtefulle og tvetydige, noe vi kan se i Tom Kosmos installasjon Domestication (2020) på utstillingen. Verket består av flere skulpturer plassert mot en stor veggtegning av en vei som fører inn i skogens mørke. Det er denne uavklarte tilstanden vi kanskje må inn i, antyder kunstneren, for å oppdage mellomtilstander og hybridformer som overvinner den moderne verdens enten-eller tenkning. Skulpturene viser oss dyr – en ulv, en hest? – som er hyllet inn i tepper, for å skape gråsoner og dekke til hvordan vi ser og leser disse skapningene. Tvetydighet skaper undring, ikke bare uklarhet. Det skaper et større mulighetsrom for flere betydninger, og dermed et større område å leke med det vante i.

Det er denne uavklarte tilstanden vi kanskje må inn i

FAKTA:


Gjenfortryllet er en utstilling som er stelt i stand av Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum, men som avholdes på Trondheim Kunstmuseum (Gråmølna), fordi Nordenfjeldske er under oppussing. Man vet ennå ikke når museet igjen vil åpne.

Utvalget av utstillingens nesten 90 verk er hovedsakelig fra deres museum, og selv om de fleste verkene er fra deres Nordenfjeldskes samling, er det – om vi skal være litt kritiske – grunn til å stille spørsmål ved hvorfor ikke sentrale verk av for eksempel Hannah Ryggen er inkludert.

En av Nordenfjeldske Kunstindstrimuseums hovedoppgaver er å samle og forvalte kunsthåndverk og design og de har mer enn 30 000 objekter.

Utstillingene i transit er: Forside – Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum (nkim.no)

POLITISK: Erlend Leirdals Oklahoma Girl oppsto som en følge av to aktuelle saker, utbyggingen av oljerør i Standing Rock og utbyggingen av vindmøllepark på Storheia på Fosen. Verket tematisererer overgrep mot lokalbefolkningen hvor rasering av naturen eskalerer og urfolk og minoriteter blir de lidende partene. Foto: Steffen Wesselvold Holden / Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum

Det er som om begge kunstnerne har tatt med seg det fabulerende barneperspektivet inn i selve kunsten

Fruktbare gåter

Mange av verkene på utstillingen kobler seg direkte til barnets ofte mer fleksible og åpne forestillingsverden, hvor skillet mellom dyr og menneske, eller natur og kultur ikke er så strengt.

Bare se på Erlend Leirdals Oklahoma Girl (2016), hvor en trestamme nærmer seg kvinnelige former, eller Anne Marie Hagerups Rever (reveriet) (2021), som både er en oppsamling av små rever OG en liten haug med kvist. Det er som om begge kunstnerne har tatt med seg det fabulerende barneperspektivet inn i selve kunsten, for den tvetydige grensen mellom kvist/tre på den ene siden og dyr eller menneske på den andre, er ikke lenger noe vi kan skyve unna eller bortforklare som «bare kvist eller kun en stamme». Her er det ikke bare natur vi ser. Dermed tvinges voksne til å se det barn ofte naturlig ser. Verkene minner oss kanskje på noe vi vanligvis ikke ser, noe vi har tapt på vei inn i de voksnes, «modne» virkelighetsforståelse.

Morten Allan Egstad skaper et mer insisterende bilde på denne tvetydighetstilstandens forbindelse med naturen i sin skulptur I skogen får du svar (2019), hvor en stor treskulptur ikke forestiller noe bestemt, men er en beholder for hemmeligheter og et bilde på forbindelsen mellom det gåtefulle og det fruktbare i nysgjerrighet: Tittehullene i skulpturen mot det skjulte, og dermed det mulige, det vi ennå ikke har kartlagt, eller bestemt hva er.

Irene Nordli gir også det gåtefulle fysisk form i Form i seg selv på bord med tynne bein (2016), hvor keramikkskulpturen er det uforståelige som sådan. Det er ikke alt som lar seg begripe, sier hun, det er vendt inn i seg selv, og uansett hvordan det rammes inn vil gjenstanden forbli gåtefull.

LEK: Anne Marie Hagerups Rever (reveriet) viser både en bunt kvist og en gjeng rever. Foto: Kjetil Røed

Verkene minner oss på noe vi har tapt på vei inn i de voksnes, «modne» virkelighetsforståelse

GÅTEFULLE: Irene Nordli gir også det gåtefulle fysisk form i Form i seg selv. Foto: Kjetil Røed

UNDERLIGE: Morten Allan Egstad I skogen får du svar bevarerer det gåtefulle som noe verdt å utforske. Foto: Kjetil Røed

Uklare skiller

Disse gåtefulle bildene hektes også på en mer sivilisasjonskritisk tankegang, en tankegang som sår tvil om menneskenes perspektiv egentlig er mulig å skille ut fra dyrenes og plantenes virkelighet, for vi har jo også natur i oss – bakterier og celler i oss som vi deler med en biologisk virkelighet som er mer omfattende enn menneskekulturen.

Kristina Daukintyté Aas’ billedvev Viktoria (2020) er det mest direkte uttrykk for dette på utstillingen i Trondheim. Her er menneskeansiktet en maske som – når vi tar den av – avdekker planteriket snarere enn noe rendyrket menneskelig! Vi ser også et lignende perspektiv i Bjørn Båsens Tchaikovsky Cabinet (2022), hvor et tjernlignende, Theodor Kittelsen-aktig maleri viser seg å være et titteskap som, når vi åpner det, avslører et menneskeansikt som er fullstendig gjennomvokst av planter, som i et maleri av den italienske kunstneren Giuseppe Arcimboldo (1526-1593), som er kjent for å male ansikter satt sammen av grønnsaker og frukt. Jo, vi er natur.

ÅPNE: Til høyre ser vi Bjørn Båsens plantemenneske, som er med på å viske ut klare skiller mellom menneske og natur. Foto: Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum

Jo, vi er natur

Bjørn Båsens Tchaikovsky Cabinet er et maleri utformet som et veggskap i form av en vannliljedam. Skapet har fire dører. To utvendige og to innvendige. Når de utvendige døren er åpne ser vi en teaterscene malt på de to innvendige dørene. På innsiden av ytterdørene ser vi publikumsgalleriene. De to innvendige dørene har en åpning helt nederst hvor vi kan skimte motivet. Foto: Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum

THE BIRD er en billedvev av William Morris. Foto: Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum

En annen linje i utstillingen undersøker skjønnhet som noe mer enn et bedårende overflatefenomen

Skjønnhetens røtter

En annen linje i utstillingen undersøker skjønnhet som noe mer enn et bedårende overflatefenomen. Skjønnhet, og de ornamentale fremstillingene som holder det vakre fast i gjentagelser, er ikke luksus, men helt essensielt for en sunn livsfølelse, ifølge den britiske kunstneren og teoretikeren William Morris, som også er en sentral figur på denne utstillingen.

Morris stod som kjent bak Arts and Crafts–bevegelsen på slutten av 1800-tallet, som prediket en form for estetisk sosialisme, for å vri litt på velkjente uttrykk. Det vakre stikker dypt og skaper balanse og klarhet i et liv, mente han, og hevdet videre at dette ikke var noe som skulle forbeholdes borgerskapet, men det vakre burde nå ut til alle samfunnslag.

Igjen er dette en holdning hvor form ikke er pynt, men snarere lek med det vante på måter som forandrer hvordan vi betrakter oss selv og verden. The Bird (1878), som er et verk av Morris selv, hvor teppets ornamenter veves sammen med fugleformer for å vise at menneskets arbeidsrytmer ikke er adskilt fra dyrenes bevegelser og naturens egne klangbilder. Frida Hansens tekstile verk Peoner (1900–1901) foretar et lignende grep, hvor naturens og vevens rytmer trekkes sammen i et tvetydig bilde, hvor overgangene mellom natur og menneskelig arbeid ikke er så klar.

FRIDA HANSENS Peoner fra 1901. Foto: Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum

NATUR: Hanne Fries balanserer i det hybride rommet mellom natur og kultur. Foto: Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum

ART POVERA: Monika Mørk Vedsekkbroderi # 2 – Lappa og stoppa gjør det uinteressante interessant. Foto: Kjetil Røed

Å skape mellomrom hvor vi må tenke og eksperimentere med det vante

Alternative retninger

I Hanne Fries’ Nye ornamenter (2017) vrir de forenklende skillene mellom natur og kultur sammen i en polypp– eller stalagmittlignende form, som like gjerne kan minne om menneskekroppens indre landskap som naturformer. Det hybride fanges inn i mange verk i utstillingen Gjenfortryllet, og hele veien er hensikten, slik jeg forstår det, å skape mellomrom hvor vi må tenke og eksperimentere med det vante.

Magien kan også gjenfinnes ved å se noe spennende i det antatt verdiløse eller uinteressante, som Monika Mørk med hennes Vedsekkbroderi # 2 – Lappa og stoppa (2023), hvor, i utgangspunktet, en grå og kjedelig sekk vendes om til noe vakkert og, ja, magisk.

Den gjenfortryllelse, som utstillingen retter seg mot, og er i det hele tatt ikke så bortgjemt som voksne skal ha det til, for eventyr og nye betydninger finnes overalt om vi bare har øynene med oss … Bare se på Felieke van der Leest Jewelrassic: an inside story (2017), hvor kunstneren har fremkalt et helt lite kapittel med dinosaurer i et lite smykke, eller Ahmed Umars Identitet – brodert (A though from Hallingdal) (2023), hvor kunstneren har tatt den Hallingdalske bunadsformen, som noe satt og formgitt, og trukket den over i den sudanske folkedraktens visuelle uttrykk, og dermed tryllet frem en annen identitet, en annen livsform for å skape flyt og lek i vårt blikk på hva dette plagget kan være – og hva en slik lek med kultur og religion kan skape i et globalt perspektiv av forsoning og positive kulturmøter.

KULTURMØTE: Ahmed Umar viser frem sin hybride bunad, som kombinerer Telemarkske og sudanesiske tekstiltradisjoner. Foto: Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum

Eventyr og nye betydninger finnes overalt om vi bare har øynene med oss

HÅNDSYDDE HEKSTER: "Heksekompass" er et bestillingsverk av Ask Bjørlo fra Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum i 2022. Foto: Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum

Jeg ser ingen grunn til at gaffelen jeg nettopp spiste lunsj med ikke også kan være en varulv

Andre retninger

Eller se på Ask Bjørkås Heksekompass (2023), hvor det ikke er den standardiserte kompassnåla som angir retningen i geografien, men heksefigurer, og all den magi som er innfelt i dem. Hvorfor kan ikke vi som er voksne også tenke sånn? Jeg ser ingen grunn til at gaffelen jeg nettopp spiste lunsj med ikke også kan være en varulv …

Vi voksne har mye å lære av barns lek, har jeg lenge tenkt. Jeg er neimen ikke sikker på hvor denne stivbeinte selvoppfatningen som voksne går rundt med ble et ideal, men faktum er at det å bli voksen, for de fleste, innebærer at man «oppfører seg» og ikke finner på sprell som vekker forargelse og oppmerksomhet. Men er det ikke nettopp det vi burde, tenker jeg i møte med denne utstillingen i Trondheim, som så tydelig fremkaller all den magi og all den lek, som hele tiden er med oss om vi bare ser forbi de enkle kategioriene vi gjerne organiserer verden i.

Kunsten – som Gjenfortryllet viser – peker i retning av det vi har mistet, og minner oss på at ikke alt er tapt fra barndommens frihet og magi. Jo, det er fortsatt håp for oss voksne.

Kunsten – som Gjenfortryllet viser – peker i retning av det vi har mistet

Barneperspektiv på Trondheim Kunstmuseum


Museet har et omfattende opplegg for formidling av kunst til barn og unge, som spenner fra egne omvisninger for ulike alderstrinn, til egne, mobile utstillinger som kan bookes av skoler som del av undervisningsopplegget. Museet tilbyr en rekke kurs som tar for seg ulike deler av museumsvirksomheten. Alle kurs kan enkelt bestilles på museets nettside: Formidling og læring – Trondheim kunstmuseum

En fast programpost er Å samle, hvor målet er å skape forståelse hos barn fra 1. til 7. klasse for hva det vil si å samle på kunst, med henvisning til barns egen samleimpuls. Et annet undervisningsopplegg, Rød, går og blå, denne gangen for barnehagetrinnet, kretser rundt forståelse av farge. Museet skriver følgene om opplegget: «Hva gjør fargene med oss og kunsten? Hvilke farger gjør oss glade? Vi leser historien om lille gul og lille blå. Etterpå leter vi etter farger i museets utstillinger. I verkstedet får barna pensel, palett og eget staffeli og kan utforske fargene i egne malerier».

Blant vandreutstillingene museet tilbyr er Vi, du jeg, som kretser rundt grafiske trykk av Eli Hovedenakk. Utstillingen retter seg inn mot kritisk refleksjon rundt fellesskap og identitet gjennom spørsmål som hvordan vi forholder oss mennesker oss til hverandre, og til hverdagen. «Klarer vi å se humoren i hverdagslige, utfordrende og rare situasjoner?», spør museet på sine nettsider i beskrivelsen av opplegget. For ungdommen tilbys opplegget som Hva er samtidskunst?, hvor målet er å komme til en forståelse av kunstens betydning i dagens samfunn og hvordan vi kan nærme oss dette kulturfeltet som borgere.

Museet tilbyr tilrettelagte omvisninger og workshops i alle sine utstillinger, på alle alderstrinn fra barnehage til ungdomsskole. Museet har også opplegg for å jobbe videre med inntrykkene på utstillingene hjemme – pakker som kretser rundt spørsmål som har til hensikt å øke glede og forståelse for de ulike alderstrinn. Enkelte av disse har leker som skattejakt basis, mens andre igjen legger grunnlaget for selv å bearbeide tanker og følelser kunstnerisk. I samrbeid med Museumsforlaget har museet har også utgitt en bok som skal øke forståelsen av kunst for barn og unge (Snakk om kunst, 2023), og ukentlig arrangeres familiesøndag, som tilrettelegger for lek og moro rundt kunsten, med tematisk forankring i aktuelle utstillinger på museet.

NYE PERSPEKTIVER: Ask Bjørke peker ut alternative himmelretninger med sitt heksekompass. Foto: Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum

Annonser
Stikkord:
· · · · · · · · · · ·