Periskop

Kritikk av kunst for barn og unge

Nominerte til Kulturdepartementets barne- og ungdomslitteraturpriser

KATEGORI

Litteratur,

SJANGER

Notis, Nyhet, Nyheter,

PUBLISERT

tirsdag 16. februar 2021

Sju priser skal deles ut. Noen av de utvalgte er nominasjons-gjengangere.

↑ Her er de nominerte til Kulturdepartementets barne- og ungdomslitteraturpris. Collage: Norsk barnebokinstitutt. Foto: Forlagene

Kulturdepartementets barne- og ungdomslitteraturpriser deles ut årlig. Prisen spenner over sju kategorier, og er den mest omfattende barne- og ungdomslitteraturprisen i Norge.

Flere litteraturnominasjoner slippes i starten av året, og noen bøker er gjengangere på flere nominasjonslister. Blant disse er Gulraiz Sharifs Hør her’a! (nominert både til Brageprisen og Uprisen), Jenny Jordahls Hva skjedde egentlig med deg? (vinner av Brageprisen) og Rebecca Wexelsen og Camilla Kuhns Ulf er uvel (nominert til Kritikerprisen og debutantprisen Trollkrittet).

Her er årets nominerte til KUD-prisene: 

Litteraturprisen: Om å finne sin plass

Nominerte til Litteraturprisen. Foto: Aschehoug, Aschehoug, Vigmostad og Bjørke

Line Baugstø er nominert for romanen Jeg er Leona, roman nummer to om Leona som er født i feil kropp. Leona har nådd ungdomsskolealder, og venter på pubertetsblokkere. Samtidig får hun stadig flere kjipe meldinger – og forelsker seg i samme gutt som venninna. «Baugstø turnerer tematikken på en måte som forener litterær kvalitet med kunnskap og innsikt,» skriver juryen.

Kathrine Nedrejords Lappjævel! tar leseren med til Finnmark på 1950-tallet, der Sammol skal på internatskole. På skolen blir navnet hans fornorsket til Samuel, og han blir raskt plassert i skolens interne etniske hierarki blant nordmenn, kvener og samer. Ifølge juryen er boka «ikke bare viktig som historisk tilbakeblikk, men også som en påminning om hvor viktig det er å få anerkjennelse for eget språk og egen kultur».

Monica Steinholms Ikke akkurat Lykke handler om tolvårige Lykke, som er overvektig og hater gym og svømming, men elsker tuba, dikt og slampoesi. En bok som, ifølge juryen, handler om å våge å være den man er.

Bildebokprisen: Forløsende ærlighet

Nominerte til Bildebokprisen. Foto: Cappelen Damm, Cappelen Damm og Ena

Heldiggrisen av Monia Nilsen er en sjarmerende bok om den fattige bygda som kjøper seg en gris for å ha litt stasmat til jul. Men så blir de så glade i grisen at det blir umulig å se for seg at den skal bli til ribbe og pølse. Illustrasjonene gjør dette til en tradisjonell og moderne julefortelling på samme tid, sier juryen.

Fremmed mann av Kaia Dahle Nyhus handler om å innfinne seg med endringer i tilværelsen man ikke har bedt om, som at mor får seg en ny partner. Hvordan angripe dette? Boken viser at det enkle ofte er det beste – og at ærlighet varer lengst.

I Ulf er uvel av Rebecca Wexelsen og Camilla Kuhn trenger Ulf et ærlig blikk på livet. Det må skje gjennom en erfaring med døden. Wexelsen og Kuhn viser fremragende forståelse for bildebokmediet med denne utgivelsen, mener juryen.

Fagbokprisen: Inngang og utgang

Nominerte til Fagbokprisen. Foto: Cappelen Damm, Gyldendal, Fontini

Endre Lund Eriksen og Sigbjørn Lilleengs faktabok Døden utnytter tegneseriemediet til å gi plass til både fakta og følelser rundt dødsprosessen. Mikkel oppdager at han er hovedperson i en bok om døden, en bok som er lærerik, medrivende – og morsom.

Malin Hellebø og Bård Torkildsens bok Inn i munnen er en innføring i dyrerikets mange underlige munnformasjoner. Teksten er nysgjerrig og lagt frem slik at den kan appellere til både små og store lesere, ifølge juryen.

Jannicke Wiik-NielsenOle Mathismoen og Dag O. HessenTett på insekter og småkryp inneholder foto av insekter forstørret opptil 10.000 ganger. Sammen med en engasjerende tekst kan en helt ny verden i insektstørrelse oppdages av nysgjerrige lesere.

Debutantprisen: Nye former

Nominerte til Debutantprisen. Foto: Gyldendal, Gyldendal, Cappelen Damm

Alexander Kielland Krags debutbok Dette blir mellom oss ble sluppet parallelt som papirbok og som stories på Instagram. Historien om homofile Felix som flytter til Oslo som 17-åring er rå, øm og fin og skildrer en ung gutts kjærlighetsliv på en særdeles god og ærlig måte, mener juryen. Her kan du lese Periskops anmeldelse av boken.

Hans Jørgen Sandnes har en lang rekke utgivelser bak seg, blant annet som illustratør for Detektivbyrå nummer to-bøkene. Krypto er hans første egne tegneserieroman, og juryen berømmer Sandnes blant annet for god visuell plot-oppbygging.

Gulraiz Sharifs Hør her’a! er en av nominasjonsgjengangerne dette året. Juryen mener boka gir stemme til de mange som er vokst opp med to eller flere kulturer, og at det gjennomførte multietnolektiske språket gjør fortellerstemmen troverdig og gjør boka humoristisk uten å karikere. En lovende debut som skiller seg ut. Her kan du lese Periskops anmeldelse av Hør her’a!.

Tegneserieprisen: Mord, mat og muligheter

Nominerte til Tegneserieprisen. Foto: Cappelen Damm, Aschehoug, Cappelen Damm

I Aleksander Kirkwood Brown og John S. JamtliMagnus Carlsen og sjakkmorderen blir den norske stjernesjakkspilleren koblet på etter en rekke mord der alle ofrene blir funnet med en sjakkbrikke i hånda. Etterforskningen gjør Oslo til et sjakkbrett der det er om å gjøre å ligge foran neste trekk. Boken leker seg med krimklisjeer, og dramaturgien sitter som et skudd, ifølge juryen.

Ti kniver i hjertet av Nora Dåsnes er 12-årige Tuvas dagbok om høsten der alt forandres. Dåses’ gode grep om detaljene gjør at denne boken utmerker seg, og juryen berømmer Dåsnes for å skildre tilstanden mellom barn og ungdom på en svært god måte. Periskops anmeldelse kan du lese her.

Hva skjedde egentlig med deg? Jenny Jordahls allerede brageprisbelønnede tegneserieroman handler om spiseforstyrrelser. Dette er en gjennomarbeidet tegneserie med et svært aktuelt tema og en troverdig hovedperson. I boka jobber ord og bilder sammen i et tilnærmet perfekt samspill der ord brukes til det ord kan best, og bilder brukes til det bilder kan best, sier juryen. Periskops anmeldelse kan du lese her. 

Illustrasjonsprisen: Hjertevarmt og snilt karikert

Nominerte til Illustrasjonsprisen. Foto: Cappelen Damm, Samlaget, Vigmostad og Bjørke

Nora Brech nomineres for illustrasjonene til Buffy By er inspirert: en spenningsroman. Boken er skrevet av Ingeborg Arvola. Alvorlig og vanskelig tematikk i teksten ivaretas med humor, vidd og brodd av Brech, skriver juryen. Illustrasjonene samspiller svært godt med den humoristiske og delvis groteske tonen i boken.

Jens Kristensen for illustrasjonene til Klodeklubben: Dei svarte svanene. Boken er skrevet av Ruth Lillegraven. Kristensen skaper tydelige karakterer og stemninger i historien, mener juryen. Illustrasjonene henter frem både de humoristiske, såre og alvorlige sidene i denne detektivhistorien.

Elisabeth Moseng for illustrasjonene til Salamanderprinsen. Moseng har også skrevet teksten. En rørende, morsom og herlig fortelling, full av hjertevarmende karakterer, mener juryen. Humoren og hjertevarmen går også igjen i illustrasjonene.

Flere nominasjoner etter annonsene.

Oversetterprisen: Tone og atmosfære

Nominerte til Oversetterprisen. Foto: Gyldendal, Gyldendal, Cappelen Damm

Agnes Banach er nominert for oversettelsen av Volveren: det siste ønsket av polske Andrzej Sapkowski. Fantasyromanen er preget av slavisk mytologi og fabelvesener, og kan ifølge juryen være komplisert materie. Men Banach har klart å formidle både en språklig og utenomspråklig virkelighet som i utgangspunktet kan virke uhåndterlig, og dette har imponert juryen.

Vibeke Saugestad er nominert for oversettelsen av På vei mot toppen av amerikanske Angie Thomas. Handlingen fra Bris rap-miljø er godt ivaretatt i Vibeke Saugestads oversettelse, skriver juryen. Ikke minst i Bris rap-tekster, som oversettelsen klarer å skape god og troverdig flyt i.

Hedda Vormeland nomineres for oversettelsen av Nå heter alle Sorry av nederlandske Bart Moeyaert. Her har oversetteren løst problematikken med kulturforskjeller godt, mener juryen. Både tenåringssinnet og dagsaktuelle referanser formidles på en god og spennende måte.

Annonser
Stikkord:
· · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · ·