Periskop

Kritikk av kunst for barn og unge

Suksess for barneteater i sør

KATEGORI

Scenekunst,

SJANGER

Intervju, Nyhet, Nyheter,

PUBLISERT

tirsdag 17. januar 2023

HVOR
Rogaland Teater, Trøndelag Teater, Den Nationale Scene, Teater Innlandet

Ikke siden «Kardemomme by»-oppsetningen i 2010, kan Rogaland Teater vise til så gode salgstall på en barneforestilling. Andre regionale teaterscener sliter mer med å trekke barn og familier til forestillingene sine.

↑ Løven, heksa og klesskapet er den andre boken i C.S. Lewis’ serie om Narnia – en fortelling som i disse dager er publikumsmagnet på hovedscenen til Rogaland Teater. Foto: Rogaland Teater

Vi opplever en kjempesuksess med Narnia-oppsetningen

Saken er oppdatert 19. januar.

Siden oktober 2022 har forestillingen Narnia – Løven, heksa og klesskapet, regissert av Nina Helen Godtlibsen, vært vist på hovedscenen til Rogaland Teater.

– Vi opplever en kjempesuksess med Narnia-oppsetningen, forteller Bjørn Ravn Carlsen, som er barne- og ungdomsteatersjef ved Rogaland Teater.

– Vi hadde 95% dekning før jul – og i disse dager er 75% solgt av billetter lagt ut for januar.

Spilleplanen går til 21.januar – og i øyeblikket planlegger teateret å legge ut seks-syv ekstraforestillinger.

Teatersjef ved Rogaland Teater Bjørn Ravn Carlsen smiler direkte inn i bildet.

Bjørn Ravn Carlsen er barne- og ungdomsteatersjef ved Rogaland Teater. Foto: Henriette Time

Narnia-sukess på Rogaland Teater


«Narnia – Løven, heksa og klesskapet» har fylt teatersalen på Rogaland Teater denne høsten og vinteren. Teateret kan vise til hele 98% belegg i salen med denne oppsetningen.

Av C.S. Lewis
Regissør: Nina Helen Godtlibsen
På scenen er også 48 medlemmer fra Barne- og ungdomsteatret.

Narnia-oppsetningen er en familiemusikal som treffer barn og familier i regionen. Foto: Rogaland Teater

Når folk får noe de ikke er helt vant til, kan det slå begge veier

– Publikum setter pris på noe som er annerledes

Hva er bakteppet for denne suksessen?

– Jeg tror det er en blanding av flere ting; selve historien og tittelen fenger mange, samtidig er dette en annerledes oppsetning med mye operaestetikk i seg, forklarer Carlsen.

Narnia er en veldig vakker forestilling, men også ganske mørk. På forhånd tenkte vi at her kunne vi enten bomme eller treffe, for vi går vekk fra en tradisjonell barneforestilling og abstraherer mer enn vanlig. Når folk får noe de ikke er helt vant til, kan det slå begge veier, men her virker det som publikum setter pris på å få noe annet enn de pleier, sier Carlsen som også opplever at forestillingen har fått et godt rykte på seg i byen.

Gjelder de gode besøkstallene også andre av teaterets barne- og ungdomsprogram?

– Vi ser at andre tilbud i barne- og ungdomssegmentet også går veldig bra, som «Lørdagsgodt», et lavterskeltilbud for de aller minste, og Lillemus-mei og villungane, som er en hyllest til Barneteaterets far, Bjørn Endreson.

– Det kan virke som folk er sultne etter pandemitiden, for alle våre barneforestillinger opplever nå å bli fort utsolgt.

Det kan virke som folk er sultne etter pandemitiden

Narnia-forestillingen har hele 98% belegg, og nå setter Rogaland Teater opp ekstraforestillinger. Foto: Rogaland Teater

Pernille Kaldestad er informasjonssjef ved Rogaland Teater. Foto Stig H. Dirdal

Dette er ikke «copy paste»-oppsetning – og det viser at barn og unge er mer åpen for nye inntrykk enn det vi gjerne tror de er

– Mer pågang enn andre regionale teatre

Teatersjefens inntrykk av et sultent barneteater-publikum, blir tallfestet av informasjonssjef ved Rogaland Teater, Pernille Kaldestad.

– Ikke siden Kardemomme by i 2010 har vi hatt så gode tall, hele 98% belegg – til tross for at denne forestillingen ikke en tradisjonell barne-oppsetning. Den gir en helt annen tolkning av historien enn vanlig – og er mer rolig og visuell. Dette er ikke «copy paste»-oppsetning – og det viser at barn og unge er mer åpen for nye inntrykk enn det vi gjerne tror de er, sier Kaldestad som samtidig peker på at gjennom hele 2022 opplevde teateret et godt forhåndssalg.

– Vårt publikum har vært kjappe med å komme tilbake til oss, og vi opplever mer pågang enn andre regionale teater, sier informasjonssjefen.

Hva kan være årsaken til at dere opplever denne pågangen fra barnefamiliene nå?

– Vi har vært i flyt gjennom hele koronaperioden, og insistert på å være synlig og tilgjengelig. Vi har grepet muligheter underveis: Kan vi spille utendørs? Kan vi spille for fem personer? Samtidig har vi tatt i bruk ulike måter å spille teater på, men selvsagt betyr det noe at vår region ikke ble like mye nedstengt under pandemien som andre deler av landet.

Vårt publikum har vært kjappe med å komme tilbake til oss

I høst har «Havfruen» spilt på Trøndelag Teater med 57% belegg. Foto: Ole Ekker

Pris avgjørende i Trøndelag

Trøndelag Teater satte høsten 2022 opp den nyskrevne familiemusikalen «Havfruen» av Tyra Tønnessen og Gjermund Larsen. Forestillingen ble spilt på teaterets hovedscene fra september og ut desember, og solgte 17 370 billetter. Dette gir et belegg på 57 %.

– Det vi har erfart i 2022 er at pris er avgjørende, spesielt for våre familieforestillinger, skriver Sissel Grønlie, informasjonsrådgiver og presseansvarlig ved teateret i en epost til Periskop. Både i barnas høst- og juleferie iverksatte teateret priskampanjer, noe som resulterte i fulle hus.

– Vi ser at billettpris har stor betydning. Vi er nok ikke der vi var før pandemien, men det vi har erfart er at publikum har endret kjøpsmønster og at billettene kjøpes ikke lang tid i forveien som før.

 

Emilia Roosmann og Irene Waage i DNS-oppsetningen «Det blåser på månen». Forestillingen kan vise til 64% belegg. Foto: Sebastian Dalseide

Bivirkninger i Bergen

Den Nationale Scene i Bergen har gjennom hele høsten 2022 spilt «Det blåser på månen» av Eric Linklater, nydramatisert av Kristofer Grønskag. Forestillingen har solgt 11 289 billetter, hvilket tilsvarer 64% belegg.

– Vi fikk gode tilbakemeldinger og anmeldelser, og skulle ønsket at besøkstallene var noe høyere, uttaler markedssjef Helga Magnussen. Hun fremhever også at pandemien har ført med seg bivirkninger for teateret, og at mange underveis har endret vaner og behov.

– I tillegg kommer nå økte renter, strøm og redusert kjøpekraft, noe som også dessverre spiller inn på besøkstallene våre – og i kulturbransjen generelt. Dette krever mye av oss alle, både av nytenking og høy aktivitet mot målgruppene.

Og som på Trøndelag Teater, trekker også markedssjefen i Bergen frem en trend med at publikum nå kjøper billetter tettere inn mot forestillingene enn tidligere.

Saken fortsetter under bildene.

Dette krever mye av oss alle, både av nytenking og høy aktivitet mot målgruppene

Til tross for at «Karons sandkasse» ble Heddaprisvinner og fikk mye god omtale, svarte ikke publikumstallene til Teater Innlandets forventninger. Foto: Erika Hebbert

Hadde fortjent et større publikum

I en pressemelding fremhever Teater Innlandet at de opplever at publikum har begynt å finne veien tilbake til teatersalene, men det vil ta tid før man også her kan snakke om «normalår». I 2022 fikk teateret Heddaprisen for beste barneforestilling med Karons sandkasse, som var teaterets hovedsatsing til barnefamiliene.

Kommunikasjonsrådgiver ved teateret, Arve Fuglum, informerer til Periskop at det totale antall solgte billetter på Karons sandkasse er 2610, fordelt på 30 forestillinger. Da forestillingen både har vært turnerende, i tillegg til å ha spilt både i Hamar kulturhus og under Heddadagene, er det utfordrende å regne ut nøyaktig beleggprosent. Men, teateret skulle gjerne hatt et høyere billettsalg, som ifølge Fuglum skyldes flere ting: Karons sandkasse var et helt nytt og ukjent stykke, om tema rundt død og barn. I tillegg til at premieren var rett etter at koronarestriksjonene ble avsluttet.

– Disse to i kombinasjon førte nok til et lavere publikumstall enn det vi følte forestillingen fortjente, skriver kommunikasjonsrådgiveren til Periskop.

Det vil ta tid før man også her kan snakke om «normalår»

Annonser
Stikkord:
· · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · ·