Periskop

Kritikk av kunst for barn og unge

Portrett av forfatter Gro Dahle og bokforside

Hedersprisvinner med ansvar for vanskelig barndom

KATEGORI

Litteratur,

SJANGER

Nyhet, Nyheter,

PUBLISERT

fredag 25. november 2022

– Vi må anerkjenne også den vanskelige barndommen og ikke bare den lykkelige – for litteraturen tilhører også dem, sier Gro Dahle til Periskop. Hun er Brages hedersprisvinner.

↑ Brageprisen, vinner av årets hederspris: Gro Dahle. Foto: Line Fresti / Bokforside "Ikke!" av Gro Dahle, illustrert av Svein Nyhus, Cappelen Damm 2022

Under Bragepris-seremonien i Dansens Hus torsdag kveld (24. november), hadde Gro Dahle også ansvar for prologen, som hun innledet med «Kjære menighet», før hun fortsatte:

«Jeg er dypt troende, så la meg bekjenne min tro. Jeg tror på boka, jeg tror på litteraturen, jeg tror på voksenlitteraturen, jeg tror på barnelitteraturen, jeg tror på lukta av boken, lukten av bøker, lukten av trykksverte og papir, lyden av blader som blar, sider som vendes, suset av lesing. Og jeg tror på lesingen, hylle på hylle, bok på bok, bunke på bunke, vegg på vegg, stabler av bildebøker, barnedikt, barneromaner, tårn av bøker».

Jeg tror på boka, jeg tror på litteraturen, jeg tror på voksenlitteraturen, jeg tror på barnelitteraturen

Brages hederspris


Brages hederspris tildeles en person eller institusjon som i kraft av sin gjerning som forfatter, oversetter eller i en annen rolle har bidratt til å øke utbredelsen av eller forståelsen for litteratur, eller til å høyne kvaliteten på norsk skriftkultur.

Hedersprisen går i 2022 til Gro Dahle (1962) som bor på Tjøme i Vestfold. Hun er cand.mag. fra Universitetet i Oslo og har studert kreativ skriving ved Høgskolen i Telemark. I 1987 debuterte hun med diktsamlingen «Audiens» og har skrevet en rekke billedbøker sammen med sin mann Svein Nyhus, og i senere tid med datteren Kaia Dahle Nyhus.

.

Babypasser som ikke bruker sovemiddel

Dagen derpå forteller hedersprisvinneren på telefon med Periskop at hun har passet på babyen til datteren hele natten – og har derfor ikke hatt feiring i tankene. Men Gro Dahle griper samtidig anledning til å uttale at hun setter stor pris på å få denne prisen:

– Det er så fint at bøkene løftes frem og at vi får et fokus på litteraturen, sier forfatteren som føler et veldig ansvar med billedbøkene sine. Hun har tidligere uttalt at i stedet for å blir brukt som innsovningsmiddel på sengekanten, ønsker hun at billedbøkene hennes skal være en oppvåkning.

Forfatter Gro Dahle får årets hederspris. Foto: Maja Hattvang

Noen må si til disse barna: vi ser deg

Litteratur skal lyse opp i mørke rom

– Jeg vil bruke språket mitt til å lyse opp de mørke rommene. Jeg ser på det som et samfunnsansvar, fordi det finnes barndom som er vanskelig – og barn som tror de er helt alene. Noen må si til disse barna: vi ser deg. Jeg vil gjerne gi bøker som kan gi barna en åpning , være en venn for dem i vanskelige situasjoner og si til noen at vi vet om dem.

– Jeg opplever barn som kommer opp til meg etter at jeg har lest «Sinna mann» og som sier: «Hvordan vet du om meg? Jeg trodde jeg var den eneste». Da svarer jeg at nei, det finnes mange som deg, sier Gro Dahle.

«Sinna mann» av Gro Dahle og Svein Nyhus. Foto: Cappelen Damm

Ensomt med hemmeligheter

Når du tror at du er den eneste som holder på hemmeligheter blir det veldig ensomt for deg – disse hemmelighetene må opp og frem, fremhever Dahle. – Det må finnes litteratur om disse stedene, om disse barna og om disse hemmelighetene. Det er et stort samfunnsansvar som også litteraturen må ta, og ikke bare BUP og familiekontorene, sier Dahle.

– Vi må anerkjenne også den vanskelige barndommen og ikke bare den lykkelige – for litteraturen tilhører også dem.

Det er et stort samfunnsansvar som også litteraturen må ta, og ikke bare BUP og familiekontorene

Utdrag fra juryens begrunnelse:

På barnebokfeltet, der forfatteren debuterte for ganske nøyaktig tretti år siden, har hedersprisvinneren vært, og er, en modig og banebrytende stemme, ikke redd for tabuer og det unevnelige, en kilde til debatt og kontrovers, men også universelt hyllet for å tørre der andre tier.

For årets hedersprisvinner evner å ta tak i ømtålige temaer med varme og varsomhet, gjennom et barns undrende blikk, og på barnets egne premisser.

Poesien har alltid vært sentral i prisvinnerens forfatterskap. Gjerne omtalt som naivistisk i form, og alltid med en dypere klangbunn og en eksistensiell klo.

Brageprisvinner innen barne-og ungdomsbøker er Julia Kahrs. Foto: Jule Pike

Flere hemmeligheter

I kategorien for barne- og ungdomsbøker var det Julia Kahrs som fikk prisen for Familien Brattbakk (Gyldendal). Også i denne boken står hemmeligheter og det unevnelige sentralt. Boken tar for seg historien om Sam som nettopp har flyttet til Gørja – og til et sted med hemmeligheter som de voksne ikke forklarer.

Fra juryens begrunnelse:

Julia Kahrs sin forfattarskap skriv seg inn i glipene i røynda, inn i dei små romma mellom det kjende og det ville, det sjølvsagte og det vanvitige. I denne vesle, men ikkje uviktige forskyvinga, finn ein dei mest utrulege historier, og magien i det er at ein ser si eiga verd og sitt eige tilvære med eit friskare, meir nyfikent blikk.

Slik er historia om familien Brattbakk: Uføreseieleg, ja – men mest herleg ekkel. Underleg. Grøssande gyseleg. Og full av dei snålaste vendingar. Når Sam Brattbakk vert kasta i elva av klassekameratane, får mor nok, og dei flyttar. Men det er noko med denne flyttinga. Noko rart, som om det finst ein plan ein stad som ikkje verkar vera heilt god.

Romanen er godt komponert, susande i språket og driven fram av eventyr og overraskingar. Men kanskje viktigast likevel er Kahrs si evne til å skriva fram store rom for barnelesaren. Slik vert lesaren ein slags detektiv midt i alt det snurrige som hender, barnet ser samanhengar før hovudpersonen Sam gjer det sjølv. Her er barn som forsvinn, skuggar mellom trea og ein stor storm i emning. Mykje står på spel, og løysinga ligg i barnet som ikkje gjev opp.

Årets Brageprisvinner innen barne. og ungdomsbøker er «Familien Brattbakk». Foto: Gyldendal

Prisvinner Ida Kristine Larmo får prisen innen Åpen klasse: Sakprosa for barn. Her i møte med prisutdeler, kulturminister Anette Trettebergstuen. Foto: Terje Bediksby/NTB

«Rigel. Urettens ekko» er årets sakprosabok for barn og unge. Foto: Strand forlag

Barnas sakprosa-vinner

Prisvinneren innen Åpen klasse: Sakprosa for barn og unge er Ida Kristine Larmo med tegneserien Rigel. Urettens ekko (Strand forlag).

Fra juryens begrunnelse:

Rigel. Urettens ekko er en kraftfull bok som formidler krigens mange lidelser; maktovergrep, sult, utmattelse og død, men den fremmer også vennskap, varme og medmenneskelighet. Komposisjonen er stram og effektfull. Vekslingen mellom Julian og Asbjørn, som til tross for at de var om bord på samme skip ikke traff hverandre før i 1989, skaper variasjon og driv i framdriften. I tillegg har Larmo tegnet og skrevet seg selv inn som forteller, et grep som bidrar til å diskutere hvorfor denne hendelsen er så lite kjent.

Den sterke fortellingen er formidlet som tegneserie. Ord brukes til å forklare, støtte og til å utvide det vi ser og ikke minst opplever gjennom bildene. Larmos strek og visuelle presisjon, variasjoner i fargepaletten og gjengivelser av historiske dokument styrker autentisiteten og gir fagformidlingen både nerve og nærhet.

Periskop informerer: Periskops fagredaktør for litteratur, Karen Frøsland Nystøyl, har vært del av Brageprisens jury for barne- og ungdomslitteratur dette året.

Annonser
Stikkord:
· · · · · · · · · · · · · ·