Periskop

Kritikk av kunst for barn og unge

hus

Åpne hus i hele byen – men er dørene åpne for barn og unge?

KATEGORI

Visuell Kunst,

PUBLISERT

onsdag 27. september 2023

HVOR
Oslo

I år har Sparebankstiftelsen DNB gitt Open House Oslo et tilskudd på 150 000 kroner midler for styrking av det frivillige arbeidet og økt programsatsing for barn og ungdomarkitekturfestivalen, hvor flere offentlige bygg og private hjem åpner dørene. Periskop har deltatt på festivalen for å undersøke om midlene har bidratt til å kunne tiltrekke den yngre garde. 

MERKET: Smiley-emblemet har blitt brukt generøst på ulike poster i programmet, men hvis det ikke var spesifisert en workshop eller aktivitet, så var det all grunn til å være skeptisk om posen ville by på et tilrettelagt tilbud for barn og unge på den familievennlige ruten.

Årets festivalhelg 
Sist helg var det Open House Oslo (OHO) den 23. 24. september i Oslo og omegn, hvor formålet med helgen er å gi allmennheten gratis adgang til å oppleve arkitektur i parker, hus og bygg, som til vanlig kan ha en begrenset adgang. Festivalen får hvert år midler fra både offentlige og private aktører, og i år har Sparebankstiftelsen DNB støttet festivalen med ytterligere 150 000 kroner for at barn og unge også skal ha et tilbud.
 
Styreleder i OHO, Randi Gran, har uttrykt en takknemlighet for disse midlene, på deres nettsider, og mener dette tilskuddet har gjort det mulig å kunne lage et større programtilbud for det yngre publikum. To uker før festivalen uttrykte Gran at det hadde de lyktes med i år, men stemmer det for publikum? Har de virkelig lyktes med å åpne dørene for et yngre publikum? 

Har de virkelig lyktes med å åpne dørene for et yngre publikum? 

FEM STOPP: Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo (AHO), Klimahuset, Vega Scene, Sjokoladefabrikken barnehage og Hos Arne.

Verksted og interaktivitet 
Årets program var tilgjengelig for publikum finne på OHO sine nettsider og i form av en festivalavis. I avisen var besøksposter og arrangementer merket med et smiley-emblem når de var spesielt egnet for barnefamilier og ungdom. Akkurat disse postene ville engasjere og aktivisere barn og unge, ifølge Gran. Men disse emblemene fant man kun i den fysiske avisen, og var totalt fraværende fra oversikten på deres nettsider. Det var generelt sett utfordrende å lage en vandrerute digitalt, og det enkleste ble å bruke avisen med kart og oversikt over besøksposter i eget nærområde: Grünerløkka. 
 
Fire timer og fem Smiley

Jeg tilbrakte fire timer på en vandring mellom fem poster med smileyemblet i nærområdet, og det var to steder jeg opplevde å møte på barn som besøkende: Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo (AHO) og Klimahuset. (De tre andre steden hadde gode opplevelser, men her var det ikke godt tilrettelagt fra OHO sin side for barn: Vega Scene, Sjokoladefabrikken barnehage og Hos Arne). Designstudent Jakob Skarveland tilbød omvisninger og hadde organisert en lavterskel workshop, hvor det var full aktivitet med deltakere i alle aldre. Klimahuset tilbød gratis inngang, og en av arkitektene var også tilgjengelig for spørsmål om bygget denne dagen. Her kunne man også se barn og unge i full sving i deres interaktive utstilling.  
 
To av fem steder leverer 
De andre besøkspostene, som i utgangspunktet lovte å engasjere barn og unge tilbød kun omvisninger eller muligheten til å stille spørsmål om stedet, som var et flott tilbud men passer best for et voksent publikum. Med andre ord leverte nabolaget mitt på lovnaden om å aktivisere de unge på to av fem emblemmarkerte besøksposter. Smiley-emblemet har blitt brukt generøst på ulike poster i programmet, men hvis det ikke var spesifisert en workshop eller aktivitet, så var det all grunn til å være skeptisk om posen ville by på et tilrettelagt tilbud for barn og unge på den familievennlige ruten.  
 
Årets program for Open House Oslo har vært antagelig vært til stor glede for mange, men å lage sine egne vandreruter har vært utfordrende. Kanskje de kan ha godt av å la seg inspirere av «min løype»-funksjonen til Kulturnatt? De har absolutt gjort et forsøk på å treffe barn og unge, og forhåpentligvis vil årets evaluering få dem til å treffe på fem av fem poster til neste år.  

AIO tilbød et lavterskel drop-in verksted, med tilgang til ulike verktøy og materialer, samt hjelp og veiledning fra andre AHO-studenter for å kunne bygge en modell av et bygg. - Jeg vil si det var et godt tilbud mtp at publikum mest sannsynlig har en rute de vil gå ila dagen og ikke kommer til å bli værende så lenge på hvert sted, skriver vår reporter.

OHO har absolutt gjort et forsøk på å treffe barn og unge, og forhåpentligvis vil årets evaluering få dem til å treffe på fem av fem poster til neste år.  

FAKTA


Open House Oslo ble gjennomført for første gang i Norge av NAL (Norske arkitekters landsforbund) v/ president Gudmund Stokke i 2003, med Karin Magnussen i NAL som prosjektleder. 

Open House Oslo ble stiftet i 2014. Med på stiftelsen var: Erik Collet og Ellen Haukås, OAF, Tobias Lahn, NLA, Kathrine Wangsmo, NIL, og Eva Kvandal, Statsbygg. 

Open House Oslo er avhengig av frivillighet og finansieres av samarbeidspartnere, sponsorer, stiftelser samt offentlig støtte, ettersom de er en non-profitt-organisasjon. 

Formålet deres er å gi innbyggerne muligheten til å oppleve arkitektur, det være seg bygninger, interiører, hager, parker, uterom og byrom. 

FOR BARN: Speilvegger på Deichman Biblo på Tøyen. Foto: Marco Heyda

Annonser
Stikkord:
· · · · ·