Periskop

Kritikk av kunst for barn og unge

– En av de største utfordringene innen kunst for barnehagebarna er mottakerapparatet

SJANGER

Nyhet, Nyheter,

PUBLISERT

onsdag, 26 september 2018

Den tredje Småkunstfestivalen går av stabelen i Trondheim denne uka.

↑ Småkunstfestivalen, kunst for barn 0-6 år, går av stabelen i Trondheim denne uka. Foto: Seanse

Småkunstfestivalen er en festival dedikert til dans, teater, musikk og visuell kunst for de minste barna i alderen 0-6 år. Årets festival finner sted i Trondheim 26.-29 september 2018, og arrangeres i samarbeid mellom Teaterhuset Avant Garden og Seanse – senter for kunstproduksjon.

Småkunstfestivalen har fokus på kunst som engasjerer og gjør de minste barna til aktive deltakende publikummere, heter det på festivalens nettsider.

– Målet vårt er å lage og presentere kunst som fungerer på barns premisser. Det er viktig for oss at barna opplever at de er et deltagende publikum. Det betyr ikke nødvendigvis interaktivt teater, men at de engasjeres, sier Karstein Solli, kunstnerisk leder for Seanse.

Festivalen ble arrangert for første gang i Oslo 2012, deretter Ålesund 2016. Dette er den tredje festivalen i rekka.

Festivalen presenterer seks kunstproduksjoner, og fire kunstverksteder. Torsdag 27. september er det fagdag med seminarer og foredrag.

Strukturelle utfordringer

– En av de største utfordringene i feltet kunst for de minste, altså 0-6 år, barnehagebarna, er mottakerapparatet. Det er veldig vanskelig å spille for barnehager fordi de gjerne ikke har råd til å betale selv små summer, og de får ofte ikke lov til å spørre foreldre om bidrag. Vi må klare å skape et system der de som skaper kunst for denne gruppen enten kan komme dit barna er, eller at barna kan komme til dem, sier Solli.

Han har tidligere etterlyst satsing på kunst for de minste, og ser med en viss bekymring på hvordan systemet er lagt opp i dag.

– For å få publikum til dette er vi nødt for å tilby gratis forestillinger. Men hvis festivalen blir bedt om å rapportere om et stort antall solgte billetter vil vi ligge tynt an. Alt dette angår det offentlige systemet rundt kunst for barnehagebarn, sier han.

Han håper at festivalen og den tilhørende fagdagen kan være med på å videreføre og utvikle kompetansen som ligger i feltet.

– Erfaringene vi gjorde oss under Kulturråds-prosjektene Klangfugl og Glitterbird var utrolig bra. Det ble bygget opp en kompetanse, men hvor blir den av? Den må videreformidles. Det er synd om kunstnere som jobber innenfor dette må begynne på scratch hver gang, sier han.

Vurderer å finne et fast sted

At festivalen finner sted på forskjellig sted hver gang har vært en strategi nettopp for å spre kompetanse, forteller Solli. Men det fører med seg utfordringer blant annet med å finne nye arrangører og samarbeidspartnere hver gang.

– Vi ønsker forståelsen for kunst for de minste skal spres mer. Men det er utfordrende. Vi skal vurdere nå om vi skal prøve å bli værende på samme sted framover, sier han.

Blant årets forestillinger er kanadiske «Camping Royale», som spilles ute på gressplenen ved Dokkhuset, Nederland stiller med forestillingen «Traffic light» av Wiersma og Smeets. Dalija Acin Thelanders installasjonsprosjekt er forbeholdt babyer 0-12 måneder. Her kan man komme og være så lenge babyen er interessert.

Fra Norge og Trondheim stiller Lise Hovik med den musikalske forestillingen «Baby Becomings» for de aller minste (0 – 2 år). Forestillingen er en bearbeidelse av «Verken fugl eller fisk», som hadde premiere i vår.

Cirka Teater med Anne Marit Sæter åpner dessuten sitt eget prøverom. De inviterer barn til å være tilstede i sine første improvisasjoner på en ny produksjon med navnet «Inn, opp og bortover».

– En av de største utfordringene i feltet kunst for de minste, altså 0-6 år, barnehagebarna, er mottakerapparatet.


Stikkord:
· · · · · · ·