Periskop

Kritikk av kunst for barn og unge

400 GLADE dager for våre minste medborgere

SJANGER

Intervju, Reportasje,

PUBLISERT

torsdag 11. januar 2024

HVOR
Stavanger

I Erfjordgata i Stavanger finner du trolig landets eneste teater spesialtilpasset for de minste. Det handler om å se barn som medborgere, skape rom tilpasset krabbe-alderen og produsere teater for alle sansene. Men har Elefantteateret nærmest fått monopol på det barnehagebarn skal oppleve innen dans, musikk og teater i Stavanger-regionen med det 4-årige prosjektet «100 GLADE dager»? Periskop møtte professor i dans og gründer; Siri Dybwik.  

↑ Foto: Tord Paulsen

Tar du av deg skoene? Her krabber det babyer rundt!  

Professor i dans ved Fakultet for utøvende kunstfag ved UiS, Siri Dybwik, sitter avslappet på en av benkene langs vinduet med bena i lotus. Sammen med mannen Nils Christian Fossdal startet hun Elefantteateret og dybwikdans. I tillegg er hun og Fossdal initiativtakere og kunstnerisk ansvarlige for flere forestillinger til «100 GLADE dager» – et prosjekt til 3,75 millioner kroner fra Sparebankstiftelsen SR-Bank som skal gi Stavangers barnehagebarn et møte med dans og musikk gjennom 100 dager årlig frem til 2028.   

Hos Elefantteateret er de aller yngste i sentrum, de er medborgere og kompetente på lik linje med voksne

100 GLADE DAGER starter med en konsertserie etter et ønske om å synge mer i barnehagene. Foto: Artur Gavalda

SIRI DYBWIK leder dybwikdans som er co-produsent og leverandør av flere forestillinger til «100 GLADE dager». Hun driver Elefantteateret sammen med Nils Christian Fossdal. Siri Dybwik jobber også som professor ved Fakultet for utøvende kunstfag ved UiS og vil også delta i undersøkelser knyttet til dette prosjektet. Foto: Øyvind Nesvag

Hvordan gjøre møtene trygge?  

Forankret i barnehagene

 Elefantteateret, som jeg driver med min mann Nils Christian Fossdal, er initiativtaker til «100 GLADE dager». Vi formidler og skaper scenekunst og musikk til de aller yngste medborgerne. All aktivitet er forankret i demokratiske verdier, og vi jobber for at barn skal få delta i kulturlivet uavhengig av levekår. Prosjektet 100 GLADE dager – opplevelse til ALLE barnehagebarn, inviterer Stavangerbarnehagene til et kunstnerisk samfunnsprosjekt hvor godt oppvekstmiljø, sosial inkludering, skaperglede og utforskertrang er viktig, forteller Siri om barnehage-prosjektet, og legger til:  

 Ved å samarbeide med barnehager, så kommer vi i kontakt med de barna som ikke benytter seg av kunst og kulturliv i andre sammenhenger. Over 90 % av barn i førskolealder er i barnehagen idag. Vi erfarer også at det er barn som ikke deltar i kunst, kultur eller andre aktiviteter på grunn av levekår. Derfor må vi ut til der barna er på dagtid. I tillegg har ikke det å skape kunst til våre minste medborgere den statusen vi mener den bør ha. Her ønsker vi å påvirke politisk, på vegne av de minste som ikke har en røst de kan heve. Vi snakker hele tiden om medborgerbegrepet – og dette inkluderer også de aller minste!  

100 dager er forankret hos barnehagene i Stavanger:  

 Vi inviterte ansatte hit i forkant av prosjektet for å høre hva som skulle til for at prosjektet skulle fungere i en barnehagehverdag. Vi er helt avhengig av de voksne i barnehagene. Hvordan kan vi få til en overføringsverdi til senere bruk for de ansatte i barnehagene? Et avtrykk? Hva har dere behov for? Hvordan gjøre møtene trygge?  

FNs barnekonvensjon sier at alle barn har rett til fritt å delta i kulturliv og kunstnerisk virksomhet. Norge har ratifisert barnekonvensjonen, og regjeringen arbeider med å legge forholdene til rette for barn og unges deltakelse i kulturlivet. I 2021 fikk Norge en egen kulturmelding for barn og unge.  

LEDER: Nils Christian Fossdal er kunstnerisk leder for Elefantteateret. Han er utdannet fra Rogaland Musikkonservatorium, nå Fakultet for utøvende kunstfag ved UiS, og Statens Operahøgskole. Foto: Tord Paulsen

Hvordan kan vi få til en overføringsverdi til senere bruk for de ansatte i barnehagene?

PRINSESSEN på erten er en forestilling Elefantteateret har spilt siden 2016. Foto: Foto: Morten Berentsen

STARTEN: Det startet med dybwikdans som har produsert og formidlet scenekunst til barn i alderen null til fem år siden 1999, regionalt forankret gjennom formidlingsaktivitet i hele Rogaland. Her fra forestillingen ZYG for de minste. Foto: dybwikdans

Å løfte frem betydningen av gode opplevelser i tidlig barndom

Avsender for dans til de minste   

Men Elefantteateret er ikke bare et lite space i olje-byen, med en black box for 50 gjester, rødt gulv og et mikrobibliotek. Det har gjennom Dybwiks 23 års erfaring med dans til barn og unge blitt en hub for internasjonal forskning, forestillinger og gjeste-samarbeid – og ikke minst en viktig premissleverandør til en offentlig diskurs som løfter frem demokrati, mangfold, betydningen av gode opplevelser i tidlig barndom.

Initiativtakerne til Elefantteateret, Siri Dybwik og Nils Christian Fossdal, er begge ansatt ved UiS som undervisere og forskere innenfor kunstfag og barnehagevitenskap:  

 Det startet med dybwikdans som har produsert og formidlet scenekunst til barn i alderen null til fem år siden 1999, regionalt forankret gjennom formidlingsaktivitet i hele Rogaland. Kompaniet har også de siste 10 årene turnert med et bredt repertoar i Norge, Europa og Asia. Her la vi merke til at de store scenehusene ikke var godt nok tilpasset våre yngste medborgere. Det var støy, for stort og ikke mulig å møte de i “øyehøyde”. I 2018 flyttet vi inn i kunstnerfelleskapet Elefant i Stavanger. For tre år siden startet dialogen med å åpne dette spacet i underetasjen.

ELEFANTTEATERET har også blitt en hub for internasjonal forskning, forestillinger og gjeste-samarbeid. Foto: Elefantteateret

Jeg la merke til at de store scenehusene ikke var godt nok tilpasset våre yngste medborgere

UNDERVANNSJENTA er en visuell og sanselig forestilling basert på den sjøsamiske fortellingen om Havfruen.

BORTE som lanseres i mai, er vår nyeste forestilling - i et univers med røde fugler. Den kan nok oppfattes som trist og mørk for noen. Hva skjer når noe er borte? Kan det komme tilbake? Foto: Morten Berentsen

Barna kan også bevege seg rundt i scenografien underveis.

100 dager x 4

Så tilbake til de 100 dagene. Ganger fire år. Hva skal de fylles med?  

100 GLADE dager består av mange forskjellige aktiviteter: Konserter, forestillinger, noe visuell kunst, sangfellesskap og uteromsprosjekter: https://www.elefantteateret.no/program. Vi setter opp forestillinger som vi har vist før; og noen nye. I møtene med ansatte i forkant kom det frem at det synges mindre og mindre i barnehagene, og at dette var et behov. I januar reiser vi dermed rundt med konserter. I mars kommer Undervannsjenta som er en visuell og sanselig forestilling basert på den sjøsamiske fortellingen om Havfruen. I april kommer vår populære Prinsessen på erten som vi har spilt i Norge, Europa og Asia siden 2016. Vi er også opptatt av forarbeidet i barnehagene før de skal komme. Og mye handler om undring. I forkant av denne forestillingen sender vi en ert i en konvolutt til barna – det skapte mange tanker hos de små! Borte, som lanseres i mai, er vår nyeste forestilling – i et univers med røde fugler. Den kan nok oppfattes som trist og mørk for noen. Hva skjer når noe er borte? Kan det komme tilbake? Hva om det ikke kommer tilbake? I august inviterer vi barna ut i barnehagene til Bambusdans der vi graver i jorda, sår og dyrker. Denne forestillingen krever mye av utøverne; vi vet jo aldri helt hvordan den blir i møte med uterommet og barna som skal med. Danserne må gå de små i møte og bruke all den impro-kunnskapen de har. Til høsten kommer også Ovo – som er for de aller minste uten det verbale språket. Ovo betyr egg og dette er en hel-sanselig forestilling uten språk. Det scenografiske og materielle universet består av store og små egg. Barna kan også bevege seg rundt i scenografien underveis. Prosessen er inspirert av H.C. Andersens eventyr Den stygge andungen og den store verden som omgir andungen.   

BAMBUSDANS av Elefantteateret i Stavanger. Foto: Morten Berentsen

Mye handler om undring

OVO med små og store egg i scenografien der de minste kan vandre rundt. Foto: Morten Berentsen

FAKTA:


Prosjektet 100 GLADE dager ønsker velkommen til varierte kunstneriske aktiviteter der barnehagebarn blir invitert til å oppleve, utforske, sanse og uttrykke seg.

Aktivitetene finner sted i Elefantteateret eller i barnehagene i Stavanger og omegn.

Målsettingen er å tilby et godt oppvekstmiljø for ALLE barn i Stavanger gjennom kunst og kultur.

Elefantteateret er initiativtaker til dette prosjektet.

Elefantteateret har spilt ca 250 forestillinger og konserter siden oppstart i november 2021, og har arrangert nærmere 30 scenekunstfaglige tiltak i samme periode for kunstnere og andre fagpersoner som er interessert i dette feltet.

De har også har hatt kunstnere i residens i ca 30 uker siden oppstarten.

Prosjektet er kommet i stand ved hjelp av en raus tildeling fra Sparebankstiftelsen SR-Bank.

HVA KALLES SÅNNE TING SOM IKKE HAR NOE NAVN? Himstregimser og andre duppeditter er en del av barnehageprosjektet 100 GLADE dager. Foto: Yaniv Cohen

SCENEKUNST i øyehøyde. Her fra forestillingen Fuge Fantasi for bass, baryton og 15 babyer i Elefantteateret. Foto: Tord F. Paulsen

MEDANSVARLIG for ny utdanning: Kirsten Halle er involvert i flere forskningsprosjekter. Hun er interessert i en utvidet forståelse av musikalitetsbegrepet når hun undersøker hvordan barn og ansatte kommuniserer og uttrykker seg i kunstneriske og estetiske praksiser. Foto: Elisabeth Tønnesen

100 GLADE dager må ikke forveksles med en offentlig kulturell bæremeis

Monopol på innhold?

Men hvorfor denne driven til å skape en verden for de minste?  

Små barn er kompetente i møtet med kunst, og vi driver med dette fordi det er kunstnerisk interessant, de interaktive kunstmøtene utfordrer oss på alle måter. Undring er en fellesnevner for våre kunstneriske arbeider og også de arbeidene som blir invitert til Elefantteateret. Det er moro, utfordrende og risikofylt å møte de aller yngste i scenerommet, og vi er alltid nysgjerrige på hva neste kunstneriske prosess kan romme av kompleksitet i møtet med de aller yngste. Barn er også kompetente medborgere som har rett til å delta i kunst og kulturlivet, og vi ønsker å løfte opp både kunsten og barnet i vår praksis i dybwikdans og Elefantteateret.  

 Med kun en avsender av dans og teater til de minste i regionen – kan det lett bli et monopol på “riktig” kunst til de minste?  

  100 GLADE dager må ikke forveksles med en offentlig kulturell bæremeis (selvom Stavanger kommune ikke har en bæremeisordning og det er flere andre tilbud til barnehagene i regionen). Dette er heller ikke et obligatorisk program for barnehagene, men et gratis tilbud til de som vil. Det er selvsagt andre aktører som også jobber med barnehagefeltet i Stavanger, og vi synes det er flott med et mangfoldig program. Vi ønsker at vårt program i løpet av disse årene skal være med å utvikle et permanent program for ALLE barnehagebarn i Stavanger, gjerne i tett samarbeid mellom kommunen og kunstnere. Det er et kunstnerisk prosjekt, drevet av kunstnere. Og siden dette er et kunstnerisk prosjekt som ligger tett inntil kunstnerskapet til dybwikdans og Elefantteateret, så er det sånn sett få mennesker som bestemmer hva vi tilbyr som en frivillig aktivitet for barnehagene. Innholdet vil dermed alltid kunne kritiseres, samt det faktum at få mennesker bestemmer innholdsproduksjonen. Det skal legges til at alle delprosjektene våre har sin kvalitetssikring gjennom prosesser med tilsagn på søknader, internasjonale turneer, samarbeid med kunstnere og barnehagefeltet. Vi har også med oss kunstnere og fagmennesker som på forskjellige måter bidrar inn i prosjektet, både i planlegging og evaluering; et advisory board som kvalitetssikrer våre prosesser. Rådet deler vårt syn på at ALLE barn har rett til å delta i kunst og kulturliv og at nye medborgere skal ha samme tilgang til kunstnerisk kvalitet som voksne mennesker: Mari Flønes, PHD stipendiat ved UiS (NO), Sarah Camille, musiker og artist (NO), My Grønholdt, koreograf (DK), Takeshi Matsumoto, koreograf (JP/UK) og Carlos Pons Guerra, koreograf (ES/UK). De som er invitert til å bidra inn i 100 GLADE dager brenner for at alle barn skal ha mulighet til å oppleve kunst og kultur uavhengig av levekår, avslutter Siri. 

RÅD: Et advisory board kvalitetssikrer alle prosessene.

Det er et kunstnerisk prosjekt, drevet av kunstnere

NY UTDANNING:


Fra høsten 2024 har Siri Dybwik, sammen dosent Kirsten Halle vært en av pådriverne for en ny videreutdanning ved UIS: Kunst, kultur og kreativitet i barnehagen – videreutdanning:  

Ønsker du å lære mer om hvordan du kan skape magiske øyeblikk i barnehagen?

Da er denne samlingsbaserte videreutdanningen noe for deg. Med fokus på barnehagehverdagen får du praksisnær, profesjonsrettet og forskningsbasert kompetanse i fagområdet kunst, kultur og kreativitet, med særlig vekt på musikk og dans i barnehagens praksis.  

Innholdet i emnet har fire gjennomgående hovedtema:  

  1. Kunstnerisk og pedagogisk kompetanse i kreative og skapende prosesser for og med barn  
  2. Barnet som skapende aktør i kreative prosesser  
  3. Pedagogen som kompetent tilrettelegger i fagområdet ‘kunst, kultur og kreativitet
  4. Kunstens potensiale i arbeidet med estetiske og emosjonelle læreprosesser    

Varighet: 1 år / 2 semestre  

Opptakskrav: Godkjent barnehagelærer- eller førskolelærerutdanning og i jobb i barnehage  

Studiepoeng: 30  

Antall studieplasser: 35  

OVO er for de aller minste uten det verbale språket. Foto: Filipe Ferraz

Annonser
Stikkord:
· · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · ·