Anmeldelse Scenekunst Når du tar jungelen ut av gutten og gutten ut av jungelen, er det ikke mye jungelbok igjen Av Per Christian Selmer-Anderssen 30 oktober 2019 Robert Wilsons «Jungelboken» fungerer ikke spesielt godt for barn.
Nyhet Scenekunst – Lager du barneteater, er du død Av Jonas Unstad 17 oktober 2019 Kjersti Horns beskrivelse av barneteater i Norge får ikke gjenklang hos bransjeaktører. Flere sier likevel de «forstår hvor uttrykket kommer fra».
Anmeldelse Scenekunst Sterk og modig Wendy frisker opp Peter Pan Av Therese Fluge 9 oktober 2019 Wendy & Peter Pan har en interessant blanding av karakterer som både bekrefter og avkrefter stereotypier om kjønn.
Anmeldelse Scenekunst Romeo og Julie er ikke en skjønn historie. Den er noe dritt. Av Karen Frøsland Nystøyl 4 oktober 2019 Mens Riksteatret frakter en klassisk Romeo og Julie fra kulturhus til kulturhus denne høsten, varter Teatret Vårt i Ålesund opp med en slags versjon 2.0.
Anmeldelse Scenekunst Intimt om det intime Av Grace Tabea Tenga 2 oktober 2019 Med personlige utleveringer og postmoderne bevegelsesspråk formidler En….Som ensomhetens sårhet på en gripende måte.
Meninger Scenekunst Sett barna i fokus! Av Hilde Brinchmann, Toril Solvang, Wenche Viktorsdatter 21 september 2019 Hvis vi «teaterfolk» klarer å kjempe en felles kamp, kan det gi store kulturpolitiske omveltninger.
Meninger Scenekunst Fem teaterledere mot én frigruppe Av Mariken Lauvstad 20 september 2019 Hva får fem teaterledere til å forfatte et hissig leserinnlegg om barneteater? Jo, at Tigerstadsteatret skriver om sitt kunstneriske prosjekt og hva de brenner for.
Meninger Scenekunst Historieløst fra Tigerstadsteatret Av Vera Krohn Svaleng, Kjell Moberg, Nils Petter Mørland, Janne Langaas, Ådne Sekkelsten 18 september 2019 Tigerstadsteatret fremstiller sine egne visjoner som løsningen på et problem vi ikke kjenner oss igjen i, skriver fem teaterledere.
Anmeldelse Scenekunst Antydende og assosiativt Av Charlotte Myrbråten 17 september 2019 Som vanlig er det høy kvalitet på Open Window Theatre sine produksjoner, og «Riverso» bergtar mange småtasser med sin vakre assosiasjonslek.
Kronikk Scenekunst Det oppsøkende teatret er ikke dødt Av Hilde Brinchmann, Toril Solvang, Wenche Viktorsdatter 16 september 2019 I går var det 50 år siden urpremieren på Nationaltheatrets oppsøkende ungdomsforestilling Et spill om pugg. Hva gjør teaterfeltet for å nærme seg barn og unge i dag?
Anmeldelse Scenekunst Brageteatrets Peter Pan: Livet er en lek Av Julie Rongved Amundsen 11 september 2019 Den lekne kjemien i Brageteatrets oppsetning av Peter Pan er grunn nok til å se forestillingen. Men de kunne gjerne dratt leken enda lengre.
Kommentar Fagstoff Scenekunst Teatret som en festning for motstand Av Chris Erichsen 10 september 2019 Det italienske prosjektet Palchi Aperti / Open Stages går i front for å stimulere scenekunstfeltet til å utvikle kunstneriske svar på det siste årets utbrudd av hat og vold.
Kommentar Scenekunst Ting som lever sitt eget liv Av Chris Erichsen 9 september 2019 Årets festival i regi av Assitej bød på ting som lever sitt eget liv, skyhøy kvalitet – og en kaffe og en croissant til 90 kroner.
Anmeldelse Scenekunst «Viral» tar et oppgjør med lik-og-del-kulturen Av Live Lundh 3 september 2019 Åpner for viktige samtaler med unge om bruk av film og bilder på nett, men det foregår ikke mye refleksjon i selve stykket.
Anmeldelse Scenekunst Rikke-Petrikke kritiserer skolepolitikk og skjemavelde Av Hedda Fredly 27 august 2019 Men den konvensjonelle fortellingen harmonerer ikke helt med budskapet.
Kommentar Scenekunst Ett steg videre. Men fortsatt langt å gå Av Judith Dybendal 11 juli 2019 Festspillene i Nord-Norge viser en klar vilje til å satse på nye, nordnorske produksjoner for barn.
Anmeldelse Scenekunst «Ritsj» er snill og trygg lek for de minste Av Judith Dybendal 5 juli 2019 Katmas nye forestilling Ritsj er engasjerende, men mangler utfordring for å bli virkelig interessant.
Kommentar Musikk Scenekunst Stor festival med stort forbedringspotensial Av Maja Sievers Skanding 28 juni 2019 Festspillene i Bergen synes å ha en stemoderlig innstilling til barneprogrammet.
Nyheter Scenekunst Teaterstudentar ved KHiO får ikkje undervisning i å spele for born Av Kjartan Helleve 27 juni 2019 – Uproblematisk så lenge ein tek eit ungt publikum på like stort alvor ein tek vaksne, meiner Frank Kjosås, som har regi på årets Sommerteater i Frognerparken.
Kommentar Scenekunst Det var dette dramatikken for barn trengte. Et realt spark bak. Av Karen Frøsland Nystøyl 20 juni 2019 Etter 30 år har Norsk dramatikkfestival omsider søkt spesifikt etter tekster for barn og unge.
Nyheter Scenekunst Heddajuryen mener kvaliteten på barneforestillinger har gått nedover Av Maja Sievers Skanding 18 juni 2019 Begrunner Heddaprisen for beste barneforestilling med at voksne blir rørt.
Nyheter Scenekunst Heddapriser til Mio, min Mio og Ingenting Av Redaksjonen 16 juni 2019 Hilde Brinchmann var regissør på begge de to heddaprisvinnende forestillingene.
Anmeldelse Scenekunst Ut av deg sjæl-opplevelse Av Karen Frøsland Nystøyl 13 juni 2019 Forestillingen Corpus ønsker å gripe tak i det underlige åndelige rommet som utgjør tilstanden mellom liv og død. Utfordringen er at den gjør det på en litt for voksen måte.
Anmeldelse Scenekunst 2019 ser ut til å bli et Peter Pan-år. Jeg vet ikke hvorfor. Av Julie Rongved Amundsen 6 juni 2019 Det blir mange besøk til Aldri Aldriland i år.
Nyheter Scenekunst Her er Heddapris-nominasjonene for årets barne- og ungdomsforestillinger Av Redaksjonen 4 juni 2019 Se listen og les Periskops anmeldelser av samtlige nominerte.
Anmeldelse Musikk Scenekunst ET! er full av halvkokte ideer Av Maja Sievers Skanding 4 juni 2019 Konsertforestillingen ET! gir ikke publikum nok å tygge på underveis til at vi skal kunne forventes å svelge slutten.
Kommentar Scenekunst Hva skal vi egentlig med tekst i teater for barn? Av Julie Rongved Amundsen 24 mai 2019 Scenekunstbruket, Kloden og Dramatikkens hus inviterte til seminar om scenetekst og det unge publikum. Der var det åpenhet i tekstbegrepet, men ingen diskusjon om tekstens nødvendighet.
Anmeldelse Scenekunst Cirkus Absence er briljant breakesirkus Av Maja Sievers Skanding 21 mai 2019 De tidvis halsbrekkende, tidvis poetiske dansescenene i Circus Absence er en nytelse å se på. Men det språklige og musikalske ved forestillingen kunne vært mer gjennomført.
Intervju Scenekunst Kjell Moberg: Jeg er opptatt av hvordan scenekunsten virker på oss Av Redaksjonen 20 mai 2019 I serien der Norges nye teaterledere forteller hva de vil gjøre for å lage god scenekunst for barn og unge, snakker vi i dag med Kjell Moberg, kunstnerisk leder for Kloden.
Kommentar Scenekunst En strømmetjeneste for scenekunst er dårlig nytt for det unge publikummet Av Hege Knarvik Sande 20 mai 2019 Man når ikke flere barn og unge ved å servere dem scenekunst digitalt, der den viktigste kvaliteten ved scenekunstopplevelsen er tatt bort – selve nærværet.
Anmeldelse Scenekunst FELT av Landing: Kunsten å ikke bli spist Av Oda Bhar 16 mai 2019 FELT av dansekunstgruppa Landing er en forestilling med skjult, men stram regi, og barnas nysgjerrighet som drivkraft.
Intervju Scenekunst Arne Nøst: Barn og unge trenger ekthet, sannhet, fantasi og håp Av Redaksjonen 16 mai 2019 Arne Nøst, påtroppende sjef for Riksteatret, om hva scenekunstfeltet for barn og unge i dag trenger.
Intervju Scenekunst – Teatret krever fysisk tilstedeværelse. Det er noe annet enn å binge TV-serier Av Redaksjonen 15 mai 2019 Det sier påtroppende leder for barne- og ungdomsavdelingen ved Teatret vårt.
Intervju Scenekunst Kristian Seltun: Flere må få oppleve det mangfoldet som finnes Av Redaksjonen 14 mai 2019 Vi har spurt Norges nye teatersjefer om hva de vil gjøre for å lage god scenekunst for barn og unge. I dag: Påtroppende teatersjef ved Nationaltheatret, Kristian Seltun.
Intervju Scenekunst Stefan Larsson: Jeg vil skape intelligent teater som går bortenfor Astrid Lindgren og Egner Av Redaksjonen 13 mai 2019 Vi har spurt Norges nye teatersjefer om hva de vil gjøre for å lage god scenekunst for barn og unge.
Intervju Scenekunst Elisabeth Egseth Hansen: Det er mye å hente i prosjekter der barn eller ungdom er medvirkende Av Redaksjonen 9 mai 2019 I dag svarer Trøndelag Teaters nye sjef, Elisabeth Egseth Hansen.
Intervju Scenekunst Thorleif Linhave Bamle: Barn trenger scenekunst som en motsats til det digitale Av Redaksjonen 8 mai 2019 Mini-intervju med Teater Innlandets påtroppende leder.
Intervju Scenekunst Valborg Frøysnes: Vi bør lete etter nye historier, ny dramatikk, nye stemmer Av Redaksjonen 7 mai 2019 MINI-INTERVJU: Vi har spurt Norges nye teatersjefer om hva de vil gjøre for å lage god scenekunst for barn og unge. I dag: Påtroppende sjef ved Kilden Teater.
Intervju Scenekunst Glenn André Kaada: Teatret er en sosial arena Av Redaksjonen 6 mai 2019 MINIINTERVJU: Vi har spurt Norges nye teatersjefer om hva de vil gjøre for å lage god scenekunst for barn og unge. Først ut er Rogaland teaters nye sjef, Glenn André Kaada.
Nyheter Scenekunst Hun blir ny sjef på barneteatret i Ålesund Av Redaksjonen 25 april 2019 Hun blir den tredje kunstneriske lederen for barne- og ungdomsavdelingen ved Teatret vårt.
Anmeldelse Musikk Scenekunst Forestillingen Pasjon tar kirkekulturen inn i Skolesekken Av Maja Sievers Skanding 16 april 2019 Den kristne kulturarven har en selvsagt plass i det norske kulturlivet. Men hvor stor plass skal denne arven oppta i Skolesekken?
Anmeldelse Scenekunst Dorian Gray: Komisk forfengelighet Av Live Lundh 8 april 2019 Teaterforestillingen Bildet av Dorian Gray balanserer det sofistikerte med det vulgære. Når forestillingen innimellom famler, er det i hvordan den tar tak om alvoret og smerten.
Nyheter Scenekunst 1 million til Kloden for å etablere et eget rom for scenekunst Av Redaksjonen 27 mars 2019 Kloden har fått 1 million kroner fra Kulturrådet til å etablere et prosjektrom på Økern.
Intervju Scenekunst Cecilie Lundsholt: – Barn er ikke fremtidens publikum. De er publikum nå. Av Live Lundh 15 mars 2019 – Det er en stor undervurdering å tro at barn bare vil underholdes, mener avtroppende teatersjef ved Teatret vårt, Ålesund.
Nyheter Scenekunst Kristofer Grønskag nominert til Ibsenprisen Av Redaksjonen 7 mars 2019 «Satellitter på himmelen» er en av tre nominerte til Norges eneste dramatikerpris.
Anmeldelse Scenekunst Ungdomsteater med detaljer, tvil og uforbeholden komikk Av Live Lundh 4 mars 2019 Ungdomsforestillingen Ingenting stiller store eksistensielle spørsmål. Heldigvis faller den ikke for fristelsen til å gi entydige svar.
Anmeldelse Scenekunst «Underkastelse(r)»: Frydefull forvirring og ekstrem ambivalens Av Maren Ørstavik 27 februar 2019 Med «Underkastelse(r)» tar Teater Ibsen løpefart og stuper uti en smørje av fundamentalisme, porno, kvinnehat og selvforakt.
Anmeldelse Scenekunst Tam jungel, men lekent spill i nye «Jungelboken» Av Julie Rongved Amundsen 22 februar 2019 Jungelboken er en klassiker til glede for nye seere, men denne oppsetningen mangler stramhet og kontroll for å være ordentlig god.
Anmeldelse Scenekunst Sjeldent vellykket lydteater for småbarn Av Maren Ørstavik 21 februar 2019 Stemmestammen gjør så mye riktig.
Anmeldelse Scenekunst «Rarere» er en forunderlig reise fra hav til himmel Av Kristin Aalen 14 februar 2019 Det er blitt en trend i film- og teaterproduksjoner for barn at man også må underholde de voksne. Danseforestillingen Rarere bryr seg lite om det.
Anmeldelse Scenekunst Ikke bruk pistol til å skyte tennene ut av et gebiss i en forestilling for barn. Vær så snill. Av Karen Frøsland Nystøyl 12 februar 2019 Om Black Box mener at målgruppen er fra seks år, bør de gå i seg selv.
Anmeldelse Scenekunst Ypperlig formidling av poesi for barn Av Maja Sievers Skanding 7 februar 2019 I den første delen av skyggeteaterforestillingen Alle har en liten dør bak øret avmystifiseres poesi for barn.
Anmeldelse Scenekunst Hektisk nostalgi Av Julie Rongved Amundsen 30 januar 2019 Jørgen Moes vei nummer 13 er en fortelling om å motsette seg endring. Men der boken forteller oss at endring ikke trenger å være så fælt likevel, konkluderer teaterforestillingen med det motsatte.
Intervju Musikk Scenekunst Visuell Kunst Trap vil bygge mangfold i kunstinstitusjoner fra innsiden ut Av Kristina Ketola Bore 24 januar 2019 Mangfold kommer av deltagelse i kunst, ikke bare eksponering for den, mener prosjektleder Amina Sahan.
Anmeldelse Musikk Scenekunst Er en barneopera en barneopera når det knapt finnes barn i publikum? Av Maja Sievers Skanding 18 januar 2019 Premieren på den eksperimentelle barneforestillingen Oppnedpassasjen virket som et internt arrangement for kunstnernes venner og kolleger.
Nyheter Scenekunst Visuell Kunst Nationaltheatret med barne- og ungdomssatsing på Munchmuseet Av Redaksjonen 9 januar 2019 – Vi skal være et kraftsenter for kommende generasjoner, sier teatersjef Hanne Tømta.
Intervju Scenekunst Kristofer Grønskag: – Jeg henter ofte inspirasjon fra virkeligheten, fordi virkeligheten er så utrolig rar Av Ida Therese Klungland 7 januar 2019 – Teaterteksten må være med på at den inngår i en rekke elementer i teateret. Teksten er ikke nødvendigvis det førende elementet, mener Kristofer Grønskag.
Intervju Scenekunst – Jeg skulle ønske at teatre var modigere i valg av tekster til barn og unge Av Ida Therese Klungland 7 januar 2019 Det er en utfordring at kunst for barn ikke har samme type annerkjennelse som kunst for voksne, mener ansvarlig for barnedramatikksatsingen på Dramatikkens hus, Kristina Kjeldsberg.
Intervju Scenekunst Dramatikerne Ester Marie Grenersen og Marta Huglen Revheim har laget ferske scenetekster for barn gjennom programmet SnikkSnakk. Av Ida Therese Klungland 7 januar 2019 Dramatikerne Ester Marie Grenersen og Marta Huglen Revheim har laget ferske scenetekster for barn gjennom programmet SnikkSnakk.
Anmeldelse Scenekunst Pregløs babyforestilling som går i samtidskunstfella Av Maren Ørstavik 11 desember 2018 Det norsk-koreanske samarbeidsforestillingen Mago fremstår både pretensiøs og uforståelig for de aller minste.
Anmeldelse Scenekunst HyPer i Egypt er etisk barneteater som kanskje appellerer mest til voksne Av Karen Frøsland Nystøyl 28 november 2018 Det norske teatret viser stadig flere forestillinger som berører etiske og politiske spørsmål i barnas samtid. Men HyPer i Egypt appellerer kanskje aller mest til de voksne.
Anmeldelse Scenekunst Cheers! heier på fellesskapet, med noen forbehold Av Live Lundh 26 november 2018 Med utgangspunkt i cheerleading utforsker danseforestillingen Cheers! gråsonene mellom politisk lojalitet og lekende felleskap.
Kommentar Scenekunst Utopi, dystopi, ironi – eller spetakkel Av Maja Sievers Skanding 14 november 2018 Virkemidlene er mange når en skal formidle klimautfordringen til barn og unge. Bare synd at kunsten ofte forsvinner oppi det hele.
Essay Scenekunst Å jobbe med miljømessige utfordringer som tema, foregår ofte uten at kunstnere endrer måten de produserer på. Av Venke Marie Sortland 14 november 2018 Hvordan kan det å jobbe med dansekunst i et bærekraftig perspektiv ikke bare påvirke tematikken man velger, eller at man turnerer mer miljøvennlig, men også hvilke metoder og formater man anvender seg av?
Anmeldelse Scenekunst «Lars er LOL» drukner i ord Av Chris Erichsen 12 november 2018 Line Brå Johansen leverer en energisk og glødende engasjert forestilling, som ødelegges av altfor mye tekst.
Essay Scenekunst Tverrestetisk Når nye generasjoner møter gamle traumer: En øy i sorgen Av Oda Bhar 9 november 2018 Hva kan Håøya lære oss om Utøyas framtid?
Anmeldelse Scenekunst Snøfall på scenen er blitt effektivt hurtigteater Av Julie Rongved Amundsen 2 november 2018 Oslo Nye Teater har laget en fin forestilling som viser hvor stort potensiale som ligger i barneteatret når man virkelig satser.
Anmeldelse Scenekunst Skilsmissebarnets hjem Av Chris Erichsen 26 oktober 2018 Forestillingen Noob byr på et dirrende, til tider eksplosivt møte mellom kultur og natur og mellom to outcasts.
Kommentar Scenekunst Hva er det egentlig å hente hos Ibsen for en skoleelev? Av Karen Frøsland Nystøyl 18 oktober 2018 Tradisjonelle, teksttro oppsetninger av Ibsen kan være like relevante for et ungt publikum som radikale nytolkninger.
Anmeldelse Scenekunst Flyktningkatastrofe i magisk eventyrinnpakning Av Chris Erichsen 15 oktober 2018 Nila og den store reisa er nok et imponerende løft av Det Norske Teatret. Men den spektakulære scenografien kamuflerer svakheter i selve historien.
Anmeldelse Scenekunst Tumble in the Jungle er full av gode intensjoner og nydelig scenografi Av Hedda Fredly 10 oktober 2018 Men er ikke virkemidlene litt uinspirerte?
Anmeldelse Scenekunst Medisin mot en tyrann Av Live Lundh 8 oktober 2018 Riksteatrets oppsetning av Georgs magiske medisin balanserer det trygge med det elleville.
Anmeldelse Scenekunst Habitat skraper mest i overflaten Av Andrea Csaszni Rygh 2 oktober 2018 Danseforestillingen Habitat er en åpen undersøkelse av idéen om et hjem, men sliter med å formidle hvorfor det er viktig.
Anmeldelse Scenekunst Reflektert om psykisk sykdom i Brødre & Søstre Av Ole Hval 2 oktober 2018 NIE og Brageteatrets nyeste forestilling snur ikke opp ned på debatten om psykisk helse. Men den utforsker tematikken på en reflektert måte i en makeløst komponert fortellerform.
Nyhet Nyheter Scenekunst Tverrestetisk – En av de største utfordringene innen kunst for barnehagebarna er mottakerapparatet Av Maren Ørstavik 26 september 2018 Den tredje Småkunstfestivalen går av stabelen i Trondheim denne uka.
Anmeldelse Scenekunst Mio, min Mios magiske realisme Av Chris Erichsen 24 september 2018 Hvorfor skal Astrid Lindgrens roman, som i seg selv er så formfullendt og visuelt fantasieggende, visualiseres enda en gang? Svaret på det er antakelig Hilde Brinchmann.
Notis Nyheter Musikk Scenekunst Kritikerprisen til Purriot og den forsvunne bronsehesten Av Redaksjonen 20 september 2018 Gisle Kverndokk og Bjørn Rørviks barneopera fikk Kritikerprisen for musikk 2017/2018.
Anmeldelse Scenekunst Den syriske drapsengelen Av Judith Dybendal 10 september 2018 Det virker som om Hordaland Teater har en klar kunstnerisk tanke om å vise ungdom ny dramatikk som behandler aktuelle temaer.
Notis Scenekunst EU gir penger til norsk scenekunst for unge Av Redaksjonen 16 august 2018 Norsk scenekunstbruk er partner i to internasjonale prosjekter som har fått EU-støtte gjennom programmet Creative Europe.
Leserinnlegg Scenekunst – Streetdance er samtidsdans Av Mathias Jin Budtz 11 juli 2018 SVAR EN KRITIKER: Mathias Jin Budtz svarer på Venke Marie Sortlands anmeldelse av Urban Moves på Dansens hus.
Anmeldelse Scenekunst Scenekunstfeltet har mye å lære av festivalen Urban Moves Av Venke Marie Sortland 2 juli 2018 Men hvorfor legger streetdance-utøverne selv igjen sine uformelle og sosiale praksiser utenfor når de entrer scenerommet?
Kommentar Musikk Scenekunst Festspillene i Bergen har blitt mer tilgjengelig, men fortsatt er det noen gamle fordommer som er vanskelig å kvitte seg med Av Maja Sievers Skanding 26 juni 2018 – Festspillenes lave musikalske ambisjoner for barn bidrar ikke til å senke terskelen for å delta i musikklivet, skriver Maja Skanding.
Anmeldelse Scenekunst Teaterhøgskolens sommerteater: Entusiasme og blafrende teltduk Av Chris Erichsen 22 juni 2018 Min venn romvesenet er nærmest en musikal, med musikalens typiske kjennetegn, i en høyfrekvent veksling mellom skuespill, sang og dans. Litt for høyfrekvent kanskje.
Anmeldelse Scenekunst Romeo og Julie på skolebesøk Av Judith Dybendal 19 juni 2018 Kompani 13s Romeo og Julie inviterer elevene inn i de unge elskernes liv, men forestillingen hadde hatt godt av å presisere for seg selv hvilken rolle elevenes deltagelse egentlig skal spille.
Nyhet Scenekunst Her er Heddavinnerne i barne- og ungdomskategoriene Av Redaksjonen 18 juni 2018 Tobias og dagen det smalt vant beste barneforestilling under Heddaprisen, mens Utafor er vinneren av beste forestilling for ungdom.
Kommentar Scenekunst Kloden i sentrum: Varmt, oksygenfattig og vitalt Av Chris Erichsen 13 juni 2018 Kloden markerer seg under Heddagdagene med et knippe kvalitetsforestillinger som viser stor aldersmessig og kunstnerisk spredning, men liten geografisk og sosial bredde.
Anmeldelse Musikk Scenekunst Musikalsk frosk med uforløste muligheter Av Karen Frøsland Nystøyl 11 juni 2018 Kan en tuba eller et valthorn være en frosk? Klart de kan! Men de som blåser i dem trenger nok et mimekurs først.
Intervju Scenekunst Klodensjefen: – Det blir litt prøving og feiling i starten Av Chris Erichsen 8 juni 2018 Teaterhuset Kloden skulle bli et annerledes sted, men det synes ikke i programmeringen av Kloden i sentrum. Chris Erichsen intervjuer programansvarlig, Ådne Sekkelsten.
Nyhet Scenekunst Her er årets Heddanominasjoner Av Redaksjonen 5 juni 2018 Disse forestillingene kniver om å bli beste barneforestilling og beste ungdomsforestilling.
Nyhet Litteratur Scenekunst Ny fagredaktør i Periskop Av Redaksjonen 4 juni 2018 Karen Frøsland Nystøyl blir ny fagredaktør for litteratur og scenekunst i Periskop.
Anmeldelse Scenekunst Ferske Kompani Morell er i gang med å utvikle et spennende scenespråk Av Chris Erichsen 23 mai 2018 Men med forestillingen Jenta som mistet navnet sitt kan de med fordel jobbe mer med selve historien og ta seg bedre tid til å fortelle den.
Anmeldelse Scenekunst Upretensiøs og proff Purriot Av Astrid Kvalbein 15 mai 2018 Det gløder av entusiasme i alle ledd av Purriot og den forsvunne bronsehesten: musikken svingar, skodespelet og stemmene er på stell, kostyma er ein fest og historia er artig og lett å følgje.
Anmeldelse Scenekunst Mellom intensjon og realitet Av Margrete Kvalbein 8 mai 2018 Jeg er overbevist om at Bopera-gjengen har laga en av tidenes gøyeste lyd- og forundringsvogner. Hva de vil med den er mer usikkert.
Kommentar Musikk Scenekunst Du skal være veldig innafor for å beskrive utafor med troverdighet Av Maren Ørstavik 7 mai 2018 To Oslo-forestillinger bruker autentisitet som virkemiddel i et forsøk på å gå i dybden på utenforskap hos ungdom, med varierende hell.
Anmeldelse Scenekunst Lag på lag, mon tro hvor kjernen finnes Av Karen Frøsland Nystøyl 27 april 2018 Tanken bak Teater Fots nyeste forestilling «Verken fugl eller fisk» er god, men resultatet er blitt uklart.
Anmeldelse Scenekunst Vaksen leik med einsemda Av Elin Høyland 26 april 2018 Joseph_Kids blir presentert som ei framsyning for born mellom 3 og 10 år, men har ein tematikk og eit formspråk som med fordel kunne utviklast sterkare inn mot øvre sjikt av bornepublikummet.
Anmeldelse Scenekunst Da tigeren sprang og hesten slo Av Julie Rongved Amundsen 24 april 2018 TIGERBUSSEN KOMMER! oser av sosial velvilje uten å gå på akkord med estetiske ambisjoner.
Anmeldelse Scenekunst We are Symphony lar de minste barna spille med Av Henriette Stensen 16 april 2018 Det er godt å se en forestilling som unngår klisjéene og lar den minste aldersgruppen være seg selv i teatersituasjonen.
Anmeldelse Scenekunst Detektivmysterium med langtidsvirkning Av Judith Dybendal 13 april 2018 Barnehagemysteriet – Daisy Detektiv tar saken er en engasjerende detektivhistorie som delvis oppfyller sin egen ambisjon om å utnytte lek på barns premisser.
Essay Scenekunst Når kampen kjempes forgjeves Av Karen Frøsland Nystøyl 3 april 2018 Tre teaterstykker for barn og unge i Oslo denne våren tar for seg kampen mot det vi helst vil se forbi: Menneskets ondskap.